Levné rodinné auto na české silnice? Jedno by tu bylo, ale na trhu jich je žalostně málo

Foto: Jiří Soukup

Konkurent domácí Škody Rapid nebo francouzského Renaultu Fluence byl podle automobilky Peugeot vyvíjen a laděn pro jízdu na nekvalitních cestách. A těch máme v České republice více než dost


Automobilka Peugeot tvrdí, že s vozem bylo v rámci předprodukčního testování najeto přes čtyři miliony kilometrů. Že je odolný a postavený především pro nekvalitní komunikace, tedy třeba pro turecké silnice, nebo právě ty naše, jež si často snadno spletete s bramborovým polem. 

Sourozenec Citroënu C-Elysée lákal na pětiletou záruku, avšak omezenou jen na 60 000 kilometrů (bez ohledu na počet ujetých km zůstává minimální doba záruky dle zákona dva roky), výhodou bylo možnost získání třicetitisícového bonusu k výkupní ceně za starý vůz. Tak šlo totiž ještě vylepšit už tak velice atraktivní cenu 232 500 Kč. Celkem pohledný automobil bylo tedy možné získat už za 202 500 korun. To byl pro řadu motoristů silný argument, aby se začali o „třistajedničku“ zajímat. Dnes je ale situace na trhu s automobily úplně jiná, takže zachovalé modely 301 můžete i dnes na trhu ojetin vidět s cenou přes 200 tisíc korun. 

Nebudeme se zabývat exteriérem. Názor na design ať si udělá každý sám, vždyť je to věc zcela individuální. Pojďme rovnou usednout za volant. První, čeho si v modelu 301 všimnete, je příjemná prostornost. Ani na zadních sedadlech se tísnit nebudete, což je dobrá zpráva. Pokud jde o komfort a tvarování sedadel, zde naše výtka míří k horní části opěradel. Vrchní část totiž tlačí záda trochu vpřed a v podstatě nutí ke k lehkému kulacení zad. Po delší cestě nás záda trochu pobolívala a to připisujeme právě ne zrovna dobře řešeným opěradlům.

Řidiče zaujme volant se zploštělou spodní stranou věnce. Jen škoda, že se dá nastavit jen výškově. Dobře vypadá hranatá hlavice řadicí páky. Na první pohled se to třeba nezdá, ale do ruky padne výborně. Ocenit musíme i přehlednou přístrojovou desku z materiálů s dobrou povrchovou úpravou. Zkrátka interiér vůbec nevypadá špatně. Minimálně za objem můžeme pochválit i zavazadelník. Jeho 506 litrů uspokojí i náročnější motoristy. V případě potřeby je možné zadní sedadla sklopit a nákladový prostor tak ještě rozšířit. Minus potom představuje laciné řešení pantů víka zavazadelníku. Panty při zavírání zasahují do prostoru pro náklad, na což je třeba myslet. Nacpat zavazadelník až po okraj zkrátka není možné. Po stranách musí vždy zůstat prostor pro panty. 

Peugeot 301 se nabízel ve třech motorizacích. Se zážehovým tříválcem o objemu 1,2, čtyřválcem o objemu 1,6 litru a také s turbodieselem 1.6 HDi, který poháněl i námi testovaný automobil. Vznětový agregát je velice úsporný, ale na náš vkus v Peugeotu 301 také hlučnější, než by bylo vhodné. To poznáte především v situaci, když pracuje ve vyšších otáčkách. Celkově vyšší hladinu hluku v interiéru jsme zaznamenali i při jízdě po dálnici, tedy při rychlostech atakujících povolený limit v ČR. Na druhou stranu, nedostatku sil se bát nemusíte. Výkon 68 kW (92 koní) je zcela dostačující a umožňuje relativně svižnou jízdu i s naloženým vozem. 

Podvozek je nastaven skutečně komfortně a nerovnosti i poměrně velké výmoly tlumí s naprostým nadhledem. Při přejezdu větších nerovností se auto lehce zhoupne a jede dál. Zkrátka žádný problém. Nastavení podvozku je ale do jisté míry limitující. V zatáčkách se automobil více naklání a při průjezdu vyšší rychlostí nepočítejte s příliš velkou jistotou. Také citlivost na boční vítr je vyšší, což může být při jízdě na dálnici poněkud nepříjemné. Řazení je volnější, zde by trochu větší přesnost neškodila. Větší výtku ale máme k řízení, které působí, jako kdyby byl volant na gumě. 

K Peugeotu 301 zkrátka můžete přistupovat dvěma způsoby. Buď si řeknete: no vždyť je to levné auto a jeho užitná hodnota se přehlédnout nedá, a pak můžete být spokojeni. Nebo si řeknete: je to sice levné auto, ale to přece neznamená, že by to a to a to nemohlo být lepší. Nás by třeba zajímalo, o kolik by zvedlo cenu lepší odhlučnění motoru. Určitě by nešlo o žádnou horentní částku. 

Dnes se dá Peugeot 301 pořídit za cenu od 100 tisíc korun. U takového auta ale počítejte s nájezdem klidně i 300 tisíc kilometrů. Pěkné kusy s doloženou servisní historií a nájezdem do 100 tisíc kilometrů potom pořídíte zhruba za dvojnásobek a více. Rozhodně to ale není špatná volba. Špatné je to, že ojetých „třistajedniček“ v nabídce moc není. V době psaní tohoto textu jich bylo v internetové nabídce k dispozici cca 30.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.