Ojetá Škoda Fabia I – pěkné auto se dá sehnat i za 50 tisíc, verze RS už je raritní kus

Foto: Škoda Auto

Fabia sice hrála roli levného auta, ale levná rozhodně nebyla. V současné době se navíc, kvůli situaci na trhu, ceny opět šplhají vzhůru. Pěkná Fabia první generace se ale ještě pořád dá pořídit i za nějakých 50 tisíc korun


První generace Fabie už dávno oslavila dvacet let, a když se podíváme na stav některých ojetin, rozhodně překvapí, jak kvalitní auto to bylo. Mnozí dokonce říkají, že první Fabia byla lepší než nástupce, u kterého už výrobní náklady přeci jen hrály větší roli. Cenově rozpětí ojetin je opravdu velké. Fabii koupíte za deset tisíc jako sklad náhradních dílů, ale klidně také za 100 000 Kč, pokud je to málo ojetý kombík z posledních roků se žádaným motorem 1.4 16V 59 kW a jasným původem. Naftové ereso je pak už sběratelský kus. V relaci do 50 tisíc Kč ale seženete docela dost slušných aut, o kterých by se dalo uvažovat.

Nejvíce Fabií první generace, skoro pětina produkce, měla pod kapotou tříválec 1.2 HTP, který se stal vlastně legendou. Ale spíše v tom negativním smyslu
David Žídek; TestyOjetin
 

Fabia sice hrála roli levného auta, ale levná rozhodně nebyla. Jistě, plno lidí si koupilo základní Classic s okénky na kličku bez klimatizace, ale naštěstí je mezi ojetinami stale dost aut, která alespoň základní komfortní prvky mají. 

Motorizací jste si ve Fabii mohli vybrat opravdu hodně, a dnes už by žádný výrobce tak pestrou nabídku motorů asi neudělal. Schválně počítejte s námi: tři verze starého čtyřválce OHV, který pamatuje ještě “tisícovku”, dva tříválce 1.2 HTP, tři verze motoru 1.4 16V, benzinový dvoulitr, atmosférický diesel 1,9 l, dvě přeplňované verze 1.9 TDI, tři verze tříválce 1.4 TDI... a určitě jsme ještě na něco zapomněli. 

Jak ale Fabie stárne, reálně lze uvažovat jen o některých motorizacích, které si popíšeme podrobněji. Naprostou sázkou na jistotu u kusů do 50 tisíc Kč je starý čtyřválec 1.4 MPI, prodávaný ve verzích 44 nebo 50 kW. Zajímavé je, že výkon se neliší jen programem řídící jednotky, ale také mechanickými odlišnostmi. 

Samozřejmě záleží na celkovém stavu auta, ale tyhle motory nemají vrozenou tendenci ke spotřebě oleje (což se o motorech 1.4 16V 55 kW z prvních let, a hlavně 74 kW, rozhodně říci nedá, ty žerou dnes klidně litr oleje na tisíc kilometrů) a pravděpodobně jim už někdo v minulosti měnil těsnění pod hlavou, které obvykle prasklo při nájezdu do 100 000 km. 

Preventivně budete měnit jen malý rozvodový řetízek za pár stovek (to uděláte jednou, a s novým dílem už Fabia dožije). Tohle je jeden z nejspolehlivějších motorů, který lze dneska na trhu najít. Opravdu. Škoda, že většina Fabií s ním je ve zbídačeném stavu, ale občas lze narazit na slušný a zachovalý kus. Dynamicky to není žádná sláva, ale klidným řidičům bude vyhovovat a spotřebu udržíte okolo 7 litrů na 100 km. 

Dalším skvělým motorem je poslední verze modernější čtrnáctistovky s šestnáctiventilovým rozvodem. Dostala se do Fabie až na konci její produkce. Nejdříve do sedanu a hlavně praktického kombi. Poznáte ho podle výkonu 59 kW. Jede opravdu pěkně, bere klidně jen šest litrů, nebere olej a celkově vyžaduje jen běžný servis. Pokud ale bude Fabia s tímto motorem v pěkném stavu, jen těžko ji bude někdo prodávat za méně než 50 tisíc korun. Verzi 55 kW ale také úplně nezakazujeme, poslední ročníky už olej běžně neberou. 

Za padesát tisíc se nedá sehnat ani funkční a nezrezlá Fabia s motorem 1.9 TDI. Populární tédéíčko je dříč, který najede klidně milion kilometrů jen s běžným servisem. Zde ještě neměl částicový filtr a další složitosti, výkon 74 kW a hlavně točivý moment 250 Nm na Fabii bohatě stačí. To spíše silný motor v rukou necitlivého řidiče přivede k úhoně převodovku. Jediným rizikem je odfláknutá výměna rozvodů, která může motor zničit. Silnější verze o výkonu 96 kW se dostala jen do speciální verze RS, ale ta padesát tisíc stát nebude. Hezké ereso je drahé, protože majitelé cítí jeho sběratelský potenciál. 

Nejvíce Fabií první generace, skoro pětina produkce, měla pod kapotou tříválec 1.2 HTP, který se stal vlastně legendou. Ale spíše v tom negativním smyslu. Vylepšená verze se dostala až do druhé generace Fabie, v té první si motor odbyl své dětské nemoci. Ničil katalyzátory, bral olej, přehříval se a celkově to není motor, který bude v ojetině v dobrém stavu. Opravy jsou navíc drahé a u takto levného auta nemají ekonomický smysl. 

Fabia první generace je v cenové relaci do 50 000 Kč asi nejrozumnější ojetina. Bude to chtít trochu hledat, protože v té záplavě ojetin je už plno špatných a utrápených aut. Sice jsou levné, klidně za dvacet tisíc, ale moc radosti s nimi nebude. Kvalitou je Fabia velmi dobré auto, takže pokud dostává alespoň základní servis a majitel se k němu chová slušně, vydrží. Nájezd 300 000 km pro takové auto obvykle nic neznamená, případy stále plně funkčních kusů s nájezdy přes 500 000 km potvrzují, že základ je opravdu velmi dobrý. 

Výhodou bude auto s historií a jasným původem, ideálně českým. I dnes stále koupíte auto po prvním majiteli (!) s pečlivě vedenou servisní knížkou. Nebude zadarmo, ale rozhodně to bude zajímavá koupě. Vyhněte se rizikovým motorům, autům napadeným korozí a vlastně chybu neuděláte. První Fabia je pořád velmi dobré auto.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.