Ojetá Škoda Fabia III - králem mezi motory je čtyřválec 1.2 TSI generace EA 211

Foto: Jiří Soukup

Populární benzinový čtyřválec 1.2 TSI se dá koupit od 150 000 Kč, s nájezdem do 30 000 km pak minimálně za 200 000 Kč. Určitě ale za to stojí, protože novější tříválec si zatím srdce motoristů nezískal.


Škoda Fabia je jedno z nejúspěšnějších aut na našem trhu, a i když ho nyní předběhla Octavia, která se stala nejprodávanějším novým autem i bazarovkou, Fabia je stále miláčkem davů. S novou generací, která naroste po všech směrech, tak bude třetí Fabia už odkázaná jen na trh ojetin. Ale je to dobré auto, o tom není sebemenších pochyb. 

Trápí Fabii nějaký systémový problém? Ani ne, je to jednoduché a spolehlivé auto
David Žídek; TestyOjetin.cz

Nejlevnější Fabie už spadly pod 100 000 Kč, ale to jsou opravdu hodně vytěžované firemní kusy se základním motorem a výbavou chudou jako kostelní myš. Pokud chcete mladší auto, které má najeto do 50 000 km, potřebujete alespoň 170 tisíc korun. Populární benzínový čtyřválec 1.2 TSI se dá koupit od 150 000 Kč, s nájezdem do 30 000 km minimálně za 200 000 Kč. Určitě ale za to stojí, protože novější tříválec si zatím srdce motoristů nezískal. 

Ve statistikách poruchovosti TÜV Report je Škoda Fabia v průměru. Tříletá auta jsou s průměrným nájezdem 38 000 km na 57. místě s 5,2% výskytem závad. Pětiletá auta jsou na tom lépe, neboť od německých stanic technických kontrol dostala jako ve škole dvojku za 6,7% výskyt závad. Model je tak na 27. místě a v průměru má tou dobou najeto 55 000 km. 

Na trhu je opravdu velký výběr Fabií a pokud nemáte specifické požadavky na motor a výbavu, můžete se ojetinami doslova přehrabovat. Proto chtějte auto jen od zavedeného prodejce, který nemá problém s tím, že si auto odvezete na prověření do servisu. Také chtějte vůz s kompletní servisní historií, ideálně českého původu. Nemá smysl Fabii tahat z jihu Itálie, když se jich u nás prodaly tisícovky. Navíc velká konkurence nutí i značkové prodejce prověřených a hezkých ojetin držet ceny v rozumných mezích. 

Pokud nemáte velké dynamické nároky a chcete jezdit jen po městě, naprosto vám bude stačit základní litrový tříválec 1.0 MPI. Má nepřímé vstřikování a tak jednoduchý pohon, jak to jen u moderního auta jde. Kdysi o něm legendární český motoristický časopis prohlásil, že je to "Trabant moderní doby", ale i přes negativní reakce na tento komentář byl určitě myšlen zcela upřímně a v dobrém. Tohle je poslední primitivní auto, na kterém si všechno uděláte sami. 

No, skoro všechno. Navíc s příznivými cenami značkového servisu není nutné údržbu šidit. Nechte olej měnit po roce či maximálně po 15 000 km. Pokud protahujete Fabii často po dálnici a stojíte jí na krku, tak raději měňte olej už po 10 000 km. Také pozor na řemenové rozvody. Určitě bychom je nechali nejpozději po osmi letech vyměnit. 

Králem mezi motory je ale čtyřválec 1.2 TSI generace EA 211, zde už s řemenovými rozvody a rychlejším ohříváním díky chlazeným svodům výfuku v hlavě motoru. V nejsilnější verzi 81 kW dělá tenhle motor z Fabie opravdu svižné auto. Je navíc velmi spolehlivý, pokud se staráte. Výměny oleje po 15 000 km a tankování kvalitního paliva znamenají, že tenhle motor vydrží a nebude tolik karbonovat. Jen ho netrapte krátkými cestami po městě. Sice se ohřívá rychleji než starší 1.2 TSI s řetězovými rozvody, ale potřebuje pravidelné výlety ven z města, aby se z něj vypálil karbon. Vyhněte se však verzi s automatem DSG. Ten umí po větších nájezdech opravdu draze zlobit. 

Pozdější tříválec 1.0 TSI nezatracujeme. Je spolehlivý, nekarbonuje a pokud ho někdo neutrápí opožděným servisem a špatným palivem, vydrží. Spíše se ale setkáte s unavenou spojkou, protože někteří řidiči se neumí na tříválec adaptovat a při rozjezdech ho vytáčí, takže malou spojku spálí klidně už po 30 000 km. 

Diesel ve Fabii vůbec nedává smysl. Navíc motor 1.4 TDI není žádný zázrak dynamiky, spolehlivosti ani kultivovanosti. Za 4,5 litru uměl jezdit jen mimo město, reálně bere stejně jako benzinová dvanáctistovka či tříválec, tedy 5,5 litru na 100 km. Drahé periferie, jako je vstřikování a částicový filtr, nedělají z tohoto dieselu rozumnou volbu. Mnoho motorů se také vinou selhání vodní pumpy podařilo uvařit, a to je pak oprava cenově převyšující zůstatkovou hodnotu celého auta. Takže nebrat! Jestli chcete na dlouhé trasy naftovou škodovku, kupte si Octavii 1.6 TDI. Je pohodlnější, úsporná a spolehlivá. 

Protože je Fabií na trhu ojetin hodně, vyhněte se také autům se značně omláceným exteriérem a vybydleným interiérem. Chtějte hezké auto, ať z něj máte radost. Fabie totiž nemá zrovna ukázkovou antikorozní ochranu a první ročníky bohužel na lehce poškozených místech brzy reznou, hlavně kolem lampiček osvětlení registrační značky na pátých dveřích. Bohužel, ale pokud to podchytíte včas, dá se oranžovému moru zabránit. 

Trápí Fabii nějaký systémový problém? Ani ne, je to jednoduché a spolehlivé auto. Takže zatímco některé jiné značky řeší u lidových verzí motorů vážné problémy, vy budete jen muset občas vyměnit lambda sondy, u kterých kuny překoušou kabely. Pokud je ale dobře izolujete, budete mít klid.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.