Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Škoda Octavia 1,6 TDI se na krátké jízdy po městě moc nehodí

10.02.2020 David Žídek

Komfort 8 / 10

Prostornost 8 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce7.50

Uživatelská hodnocení-


Škoda Octavia ve své třetí generaci dorazila na trh na konci roku 2012 a u nás se rychle probojovala do pozice nejprodávanějšího auta. Tehdy už druhá generace Fabie zastarávala a Octavia si díky poměrně zajímavé cenové politice našla cestu i mezi řadu soukromníků, kteří jinak dávali přednost menším autům. Octavia III je sice ještě poměrně nové auto, ale vybírat je i tak opravdu z čeho. Pokud je váš rozpočet ale poněkud omezený a chcete rozhodně Octavii, nezbude vám než hledat mezi základními motory 1.2 TSI a 1.6 TDI. A právě malý turbodiesel se nám dostal i k testu, když benzínový motor nebyl k dispozici. Škodu Octavia 1.6 TDI jsem si tedy půjčil na otestování a jeden by ani na první pohled neřekl, že už má za sebou více než 150 000 km.


To je ale normální a soudný člověk by neměl čekat, že naftová Octavia ujede za dvanáct let osmdesát tisíc kilometrů jen o nedělích do kostela a v zimě nejezdí. Dokud ale bude trvat přesvědčení kupujících, že taková Octavia někde existuje a oni budou stůj co stůj hledat svůj Svatý Grál, podvodníci se stáčením tachometrů budou fungovat a budou uspokojovat poptávku těchto nepoučitelných kupujících. Pak to nezmění ani sebepřísnější zákon, který akorát zase dopadne na poctivé prodejce ojetin. Smiřte se s tím, že naftová Octavia TDI najezdí klidně 50 000 km rok. Pokud má pravidelný servis, včas je u ní měněn olej a člověk se k ní chová s citem, ani po 300 000 km nebude auto na odpis. Dnes je technika někde jinde a motory jsou spolehlivé. Vyžadují jen běžnou údržbu a trochu opatrnější přístup, zvláště pokud už mají více najeto.



Třetí Octavia přinesla nová technická řešení. Předně stojí na modulární koncernové platformě MQB, která nejen snižuje hmotnost, ale umožňuje poměrně variabilní stavbu různých verzí. Díky tomu je snadné do Octavie zamontovat prakticky jakýkoli koncernový motor a převodovku, vyrábí se ekologická a opravdu úsporná verze na plyn CNG a samozřejmě jsou v nabídce i modely s pohonem 4x4 opět řešeným přes mezinápravovou spojku Haldex. Novinkou je změna v konstrukci zadní nápravy. Zatímco silnější motory s výkonem více než 110 kW a verze 4x4 mají pořád nezávislé zavěšení multilink, slabší provedení včetně oblíbeného motoru 2.0 TDI 110 kW používají klikovou nápravu s torzní příčkou. Je to úsporné řešení, ale průměrný uživatel rozdíl sotva pozná, zvláště když má nová Octavia rychlejší řízení a více mechanické přilnavosti.

Snad jen směrová stabilita, neklid na rozbitém povrchu a klepání odhalí změnu konstrukce, ale obecně se do Octavie III dostává od zadní nápravy méně hluku než v případě druhé generace a navíc auto jezdí dobře a jistě. Jen v limitních situacích opravdu zkušený řidič pozná rozdíl, ale neviděl bych to dramaticky a mnohem větší vliv na jízdní vlastnosti ojetiny bude mít stav pneumatik a především samotného zavěšení. Podvozek Octavie je ale zatím trvanlivý a klepání od přední nebo zadní nápravy se projevuje až někde za 150 000 km. Navíc se tu vůle prakticky nevyskytují, nicméně počítejte s tím, že více ojetá auta už by mohla větší revizi podvozku uvítat a spolu s ní i větší investice. Z dlouhodobého hlediska to ale bude přínos. Brzdy jsou trvanlivé, ale samozřejmě se na nich podepisuje používání. Pozor na zvlněné kotouče, které při brzdění bouchají, takové auto za sebou nebude mít lehký život.

Motor 1.6 TDI, který byl i v testovaném autě, se zatím projevuje jako velmi spolehlivá a solidní jednotka. Trochu trpí na příliš dlouhé odstupňování pětistupňové převodovky, takže pokud jezdíte častěji po městě, bude to odnášet spojka. A také filtr DPF, ten se ve městě nestačí pořádně regenerovat. Na klidné jízdy mimo město je tohle ale dobrý motor, který se odvděčí spotřebou okolo pěti litrů na 100 km. Pozor jen na kvalitu nafty, vstřikování je trochu citlivé. Filtry pevných částic zatím nezlobí, ale potřebují občas protáhnout po dálnici vyšší rychlostí, aby došlo k jejich plné regeneraci. Šestikvalt má verze Greenline a pokud nechcete u dieselu řadit, raději berte motor 2.0 TDI. K němu totiž dostanete spolehlivější šestistupňové DSG s mokrými spojkami, zatímco sedmistupňové DSG se suchými spojkami už u 100 000 km vykazuje značné opotřebení a potřebu investic. To platí hlavně pro vozy, které jezdí převážně v kolonách po městě.

Dalším úsporným řešením je motor 1.2 TSI. Ten je již vybaven spolehlivějším rozvodovým řemenem a vedlejším efektem je výrazně vyšší kultivovanost jízdy a tichý chod. Jedná se o mechanicky spolehlivý motor, který je pružný, silný a při rozumném zacházení si řekne o 6,5 litru benzínu. Stojte mu na krku a jste v tom za osm litrů. I jednotka 1.4 TSI je dobrá a navíc nově také se spolehlivějšími řemeny. Čtrnáctistovka navíc přidává ke kultivovanému chodu solidní dynamiku, která může vyhovovat naprosto všem a neztratí se ani na dálnici. Spotřeba se dá udržet okolo sedmi litrů na 100 km. Motor 1.8 TSI je zajímavý dynamicky (jeho 132 kW s autem hýbe opravdu pěkně), ale najdete ho jen v malém počtu aut. Navíc za cenu motoru 1.8 TSI už máte dvoulitrový diesel, který je z pohledu uživatele ojetiny asi lepší volba. Model RS pak stojí trochu stranou a ještě pořád je cenově trochu mimo obvyklý rámec kupujících ojetin.

Testovaná Octavia byla v základní výbavě, ale měla všechno, co můžete od škodovky potřebovat. Bez navigace se dá žít (už se ale moderní systém nekrade tak moc jako dřív, protože navigační modul je mimo hlavní jednotku) a manuální klimatizace také stačí. Je účinná, motor se poměrně rychle ohřívá, ale vhod přijdou vyhřívané sedačky. Zvažte parkovací senzory, pokud často jezdíte do města. Octavia je velká a výhled dozadu není zrovna optimální. Standardní sedačky ujdou, ale mají moc krátké sedáky. Nicméně prostoru je v autě dostatek, kultivovanost jízdy je vysoká a vlastně se nové Octavii nedá nic moc zásadního vytknout. Jistě, od motoru 1.6 TDI nečekejte dynamické zážitky, ale klidný jezdec s ním bude naprosto spokojený. Kdo jezdí často po dálnici nebo ve vetším obsazení, ten by měl ale zvážit silnější motor 2.0 TDI. Za něj si ale nyní na trhu ojetin připlatí zhruba 50 000 korun.

Celkové hodnocení

O všech ojetých škodovkách platí, že jsou takové, jak se o ně staráte. Dávejte Octavii III servis a bude spolehlivě sloužit. Má kvalitní interiér, který dobře maskuje své stáří, je pohodlná a příjemná. Možná už nepůsobí tak bytelně, ale pořád je to solidní auto. Velikou výhodou je její naprosto beztřídní a nekonfliktní image. Jezdí jich mraky, takže jestli chcete něco originálního, poohlédněte se jinde, například po Seatu Leon, který je s Octavií příbuzný technicky. Jenže četnost škodovek zkrátka vypovídá i o tom, že jsou to výborná auta, která uspokojují požadavky klientely, ať už firemní nebo soukromé. Škoda Octavia III se brzy usadí v nabídce ojetin jako nejžádanější auto, až jeho ceny spadnou pod hranici 250 000 korun. Jistě, budou mít více najeto a jejich život nebude mnohdy jednoduchý, ale když si dáte záležet s výběrem, nemůžete udělat chybu.

Foto: favcars.com; ŠKODA Auto

Ojetá Škoda Octavia 1,6 TDI se na krátké jízdy po městě moc nehodí

Další články