Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OJETÉ ŠKODA ROOMSTER – ŽÁDNÝ KRASAVEC, ALE SLOUŽÍ DOBŘE

03.06.2019 Redakce

Design modelu Roomster nebyl motoristickou veřejností přijat s nějakými velkými ovacemi. Auto si ale svoji klientelu našlo a i když prodeje netrhaly žádné rekordy, je aktuálně na trhu ojetin relativně velké množství roomsterů, které stojí za úvahu, potřebujete-li rodinné auto s dostatkem prostoru.


Model Škoda Roomster uvedla Škoda Auto na trh v roce 2006. Osobní provedení v polovině téhož roku doplnila užitková verze Praktik s nákladovým prostorem o objemu 1900 litrů. Tím však přehled variant nekončí. Následně totiž byl představen Roomster Scout se vzhledem odvolávajícím se na populární vozy třídy SUV. Některé motoristy oslovila už základní varianta, jiní nemohou vystát ani ji, ani vylepšenou verzi Scout. Podle mnohých totiž auto vypadá, jako by bylo sestaveno ze dvou zcela rozdílných vozů. To je dáno jiným zakřivením okének předních a zadních dveří. Daleko větší problém se ale ukázal při bariérovém testu Euro NCAP, který Roomster absolvoval v roce 2006. Na poprvé totiž propadl a zkoušku opakoval. První nárazový test odhalil problém s kabely. Ty byly při střetu s překážkou poškozeny a následkem se stala opožděná aktivace airbagů.

Automobilka vůz upravila a ten při opakovaném testu získal plný počet hvězdiček. Stal se tak první pětihvězdičkovou škodovkou v testech Euro NCAP. Jenže jako by jeden škraloup nestačil. Mladoboleslavský výrobce neudělal na již vyrobené vozy žádnou svolávací akci. Úpravy byly aplikovány jen při výrobě dalších aut. Pro koupi proto rozhodně nelze doporučit automobily s výrobním číslem předcházejícím VIN číslu vozu testovaného Euro NCAP. Ten měl VIN: TMBVCB5J875025783. 

Pohonné jednotky v praxi

Základním motorem se stal tříválec 1.2 HTP/51 kW. Jde o agregát schopný jezdit svižně a s rozumnou spotřebou po městě, mimo něj ale nepřesvědčí. Ve vyšších rychlostech mu dochází dech a navíc citelně roste spotřeba. Nemluvě o nekultivovaném běhu. Motor je hlučný a trpí nadměrnými vibracemi, jež jsou cítit i v interiéru. Navíc se potýká s vážnými problémy v podobě vynechávání válce či praskání hlavy motoru. To šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW je výrazně lepší volbou. Stejně tak dobře můžeme hovořit o jednotce 1.6 16V/77 kW. Později se do nabídky dostala přeplňovaná jednotka 1.2 TSI/63 a 77 kW. V nabídce není dlouho a tak ji lze jen těžko posuzovat. Z dvanáctistovek je to ale rozhodně ta zdařilejší.

Turbodiesely zastují motory 1.4 TDI/51 a 59 kW, 1.9 TDI/77 kW a později uvedený 1.6 TDI/77 kW. Zatímco čtrnáctistovka je nekultivovaný tříválec s traktorovitým zvukem a citelným přenosem vibrací, devatenáctistovka patří k nejlepším dieselům vůbec. Vyznačuje se vysokou spolehlivostí a příznivou spotřebou. Proto ji považujeme za ideální volbu pro Roomster. Novější pohonná jednotka 1.6 TDI není tak svižná, ale zatím se profiluje taktéž jako spolehlivý a úsporný motor. Provedení Greenline dostalo dokonce tříválcový turbodiesel 1.2 TDI/55 kW. Na trhu ojetin se ale prakticky nevyskytuje a jeho životnost je tak zatím velkou neznámou. 

Na silnici

Interiér zajistí nadmíru místa cestujícím vpředu i vzadu, pokud není automobil plně obsazen. Pasažéři na zadních sedadlech mají dost prostoru v oblasti kolen, na šířku je ale vozidlo o několik milimetrů užší než Škoda Fabia. To přirozeně pocítíte v oblasti ramen při obsazení zadní sedačky trojicí cestujících. Dva lidé se však o pohodlí nemusejí obávat. Jednotlivé sedačky v zadní části je možné samostatně posouvat, případně zcela vyjmout. Na jejich poloze pak závisí objem zavazadlového prostoru, který nabídne 450 až 530 litrů. Řidiče bude jistě zajímat také ztvárnění palubní desky. To se odvíjí od výbavy. Základní provedení z tvrdého plastu a bez uzavíratelné schránky před spolujezdcem určitě nikoho nenadchne. A jak je to s cestovním komfortem? Měkčí nastavení odpružení zajistí spolu s pohodlnými sedadly dobrý cestovní komfort. Auto si zdatně poradí s výmoly i dlažbou, avšak vyšší stavba karoserie a naladění podvozku si vybírá daň v podobě větších náklonů vozidla v zatáčkách. Přesto Roomster drží zvolenou jízdní stoupu nad očekávání dobře. 

Časté problémy

U Škody Roomster se mnohdy objevuje koroze výfuku, karoserie je ale dobře chráněna a tak není důvod k obavám. Ještě častější jsou vůle na přední nápravě. Jde zejména o vůle v táhlech příčného stabilizátoru, ale výjimkou nejsou ani vytlučené čepy zavěšení předních kol. Zatímco turbodiesely 1.4 TDI někdy potká problém s váhou vzduchu, tříválce 1.2 HTP nezřídka zlobí zapalovací cívky. Oba problémy se řeší výměnou příslušného dílu. V případě váhy za repasovaný díl, cívky se mění za nové. Vznětové jednotky vybavené filtrem pevných částic může potkat také komplikace v podobě vadného čidla složení výfukových plynů. Objevují se i potíže se samotným filtrem, avšak nejsou až tak časté.

 

LÍBILO:

  • velký zavazadlový prostor
  • variabilita interiéru
  • štědrá nabídka místa pro nohy cestujících vzadu
  • výborný výhled z vozu
  • úsporné diesely

 

NELÍBILO:

  • chudá základní výbava
  • pro tři cestující vzadu málo místa v oblasti ramen
  • nekultivované motory 1.2 HTP a 1.4 TDI
  • laciná palubní deska v základním provedení
  • nevyvážený design vozu

TEST OJETÉ ŠKODA ROOMSTER – ŽÁDNÝ KRASAVEC, ALE SLOUŽÍ DOBŘE

Další články