TEST OJETINY – SMART CITY COUPÉ FOR TWO


Jezdíte maximálně ve dvou a máte problémy s parkováním? Pak si kupte Smarta. Tahle židle na kolech je do dnešních měst jako dělaná, nicméně problémem nebude ani cestování na krátké vzdálenosti do cca 100km. Jen myslete na to, že zavazadel moc neodvezete.


Kde se vůbec vzal tenhle automobilový trpaslík? Samotný nápad na dvoumístné auto se zrodil v hlavě Švýcara Nicolase Hayeka, majitele společnosti vyrábějící známé hodinky značky Swatch. Jenže v úspěch minivozu téměř nikdo nevěřil. Probíhala různá jednání například i s Volkswagenem, ale dohodou neskončila. Nakonec se nápad zalíbil společnosti Daimler Chrysler a Hayekova společnost MCC Micro Car GmbH začala vyrábět pod jejími křídly ve francouzské továrně. Malé přeplňované pohonné jednotky od počátku dodával Mercedes. Celý vůz je postaven na nosném rámu Tridion a má plastové díly karoserie, které lze snadno vyměnit. Můžete tak změnit barvu auta bez složitého a drahého lakování.

Poprvé se vůz představil na frankfurtském autosalonu v roce 1997 a hned následující rok šel do výroby. Později dostal několik sourozenců, například neúspěšný model ForFour určení pro čtyři cestující nebo sportovně střižené Roadster a Roadster Coupé. Ty všechny ale vzal čas, zatímco verze City Coupé (zavazadelník o objemu 150 litrů), později přejmenovaná na ForTwo se vyrábí stále – nyní už ve druhé generaci, jež dostala slovo v roce 2007. Od dvoumístné verze je odvozeno i provedení Cabrio. Smarta tak můžete potkat také „nahoře bez.“ 

Pohonné jednotky v praxi

Mezi přeplňovanými pohonnými jednotkami nenajdeme žádnou, jež by znamenala špatnou volbu. Jako nejspolehlivější se profiluje vznětový motor. Ten má i nejmenší spotřebu, ale také nejhorší zrychlení. I tak je tříválcový vznětový motor o výkonu 30 kW dostatečný a hlavně se spotřebou okolo 3,5 litru představuje při dnešních cenách paliv opravdu zajímavou volbu. Zážehové tříválcové motory měly původně objem 0,6 litru, později byly přepracovány na 0,7 litru. Zde pozor na starší agregáty o objemu 0,6 litru, které může trápit běh na dva válce nebo kolísání otáček. Tyto motory snáze podléhají opotřebení než jednotky 0.7 uvedené v roce 2003 nebo vznětový agregát. Samostatnou kapitolu představují robotizované převodovky. Řadí pomalu a při změně převodového stupně se auto nepříjemně zhoupne, navíc ne všechny vozy umožňují automatické řazení. Někde je nutné řadit sekvenčně, což se po pár metrech jízdy stává mimořádně otravným. Kdo vyžaduje automat, měl by si ověřit, že vyhlédnutá ojetina režimem Auto disponuje. Samozřejmě nestačí jen zkontrolovat přítomnost tlačítka, je nutné správnou funkci řazení i vyzkoušet. 

Časté problémy

Nezřídka se můžete setkat s opotřebeným zavěšením předních kol či praskáním žárovek ve světlometech. Malé rozměry pak znamenají obtížný přístup k žárovkám a tím pádem i komplikovanou výměnu. Avšak horší jsou závady pohonných jednotek o objemu 0,6 litru. Mnohdy se objevuje zvýšená spotřeba motorového oleje, což při neuhlídání může znamenat i poškození agregátu. Profláknutý problém pak představuje vytahaný rozvodový řetěz. Stejně tak dobře servisy znají další závadu: podpálené ventily. Časté jsou u ojetin potíže v podobě zhasínání motoru při rozjíždění. Jedná se o špatně vystavující spojku a oprava se počítá na tisíce. Vozidla z prvních let výroby může trápit i porucha vyhřívání zadního okna, známé jsou také problémy s nesprávnou funkcí parkovací brzdy nebo s imobilizérem. Pozor si dejte především na automobily po nehodě, jež se na český trh dostaly zejména prostřednictvím nepoctivých dovozců. Auto s poškozeným rámem Tridion má téměř nulovou hodnotu a to nepoctivce láká. Rám se ale nesmí opravovat, měl by se měnit celý. Taková sranda přijde asi na 70 000 Kč a to se samozřejmě nevyplatí. Opravovaný rám přitom není bezpečný, protože představuje základní nosný a bezpečnostní prvek vozu.

Ojetý Smart tedy rozhodně vybírejte v prověřeném autobazaru, kde vám umožní důkladnou prohlídku vozu a poskytnou dostatečnou záruku. Zdánlivě výhodný nákup ze zahraničí se nemusí vyplatit.

 

LÍBILO:

  • velmi nízká spotřeba dieselu
  • zaparkuje téměř všude
  • možnost výměny panelů karoserie
  • dostatek místa pro dva
  • originalita

 

NELÍBILO:

  • pomalé řazení
  • slabší odhlučnění motorů
  • ve vyšší rychlosti citelný nárůst hluku
  • nejslabší verze postrádají výkon v kopcích
  • zážehové motory nejsou nijak zvlášť úsporné

TEST OJETINY – SMART CITY COUPÉ FOR TWO

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.