Častá chyba při nákupu ojetého vozu může vést i k jeho zabavení

Foto: Pixabay

Většina zájemců o ojeté auto kontroluje především technický stav vozu a počet ujetých kilometrů. To je samozřejmě správně, jenže často se zapomíná na jednu z nejdůležitějších věcí


Kontrolu ojetého automobilu před koupí je totiž dobré začít u dokladů a identifikátorů vozu. Nemá smysl řešit stav ujetých kilometrů u vozu, který může být zatížen zástavním právem, exekucí nebo který dokonce nemá jasný právní původ. V poslední době se právě s exekucemi mohou zájemci o ojetinu setkat poměrně často. Při nákupu takového vozu pak o něj mohou snadno přijít. Řekněme si proto, co ohlídat především a kde to hledat. 

Kontrolu začněte porovnáním údajů v technickém průkazu (tzv. "Velký techničák") s osvědčením o registraci (tzv. "Malý techničák"). V technickém průkazu nesmí být nic mazáno, všechny případné opravy musí být stvrzeny kulatým úředním razítkem. Údaje v obou dokladech se samozřejmě musí shodovat! Stejně tak údaje o majiteli vozu porovnejte s údaji v občanském průkazu prodávajícího. To samozřejmě pouze v tom případě, že vůz kupujete napřímo, tedy mimo autobazar. V poslední době se také objevují případy, kdy vozidlo prodává majitel, na něhož je uvalena exekuce a nemůže tedy se svým majetkem nakládat. V případě nákupu vozu v autobazaru, který má prodávaná vozidla ve svém vlastnictví, je riziko nákupu takového vozu naprosto minimální. Při nákupu vozu přímo od majitele nebo v autobazaru, který má vozy tzv. v komisi, však rozhodně doporučujeme zaplatit si prověření v databázi exekucí.

Vjet do křižovatky na oranžovou je dovoleno. Přitom je to velký přestupek
Mytí auta v zimě –ano nebo ne. Názory se různí

Ověřte si také, že co je zapsané v technickém průkazu, najdete i na vozidle. Setkali jsme se například s případem, kdy byla v technickém průkazu uvedena pětimístná verze karoserie, ale vůz byl ve skutečnosti určen pouze pro čtyři osoby. Shodovat se samozřejmě musí nejen základní věci jako barva, typ či registrační značka, ale i VIN číslo. Důležité je také zkontrolovat zapsání tažného zařízení, případné přestavby na LPG nebo například namontování disků a pneumatik s rozměry uvedenými v technickém průkazu.

VIN číslo

VIN je jakési rodné číslo vozidla a dvě stejná VIN čísla proto nemohou legálně existovat. Číslo na voze se samozřejmě musí plně shodovat s číslem v dokladech. Prohlédněte si také, jak je vyraženo a jak vypadá jeho okolí. Hledejte stopy po případných svárech, křivá čísla, nerovnosti či jiný odstín laku, který by ukazoval na možnou falzifikaci VIN. Pokud se vám něco nezdá, raději vůz nekupujte. Pokud má vozidlo VIN vyměněno nebo upraveno, mohli byste o auto později přijít. Někdy se můžete setkat se škrábancem přes VIN. Tímto způsobem někteří výkupčí v bazarech zkoušejí, zda se pod vrchním lakem neukrývá jiná barva nebo třeba tmel, což by jasně ukazovalo na maskování svárů – tedy výměnu VIN.

Stejnou pozornost věnujte také dílu, na němž je VIN vyražen. Mnohdy se totiž mění celý díl. Některá vozidla mají VIN vyražen i na podlaze. Neváhejte, a dejte si práci s uvolněním koberce, aby bylo vidět okolí VIN čísla lépe. VIN čísla jsou na vozech umístěna na různých místech, nejen za čelním sklem. Prověřte proto pokud možno všechna.

Číslo a typ motoru

Kromě VIN čísla najdete v dokladech také typ motoru, někdy i jeho číslo. To je ale nepovinný údaj, který může být úředně vymazán. To ale neplatí pro typ motoru. Zatímco číslo motoru se nemusí shodovat (pokud bylo úředně vymazáno), typ motoru musí vždy odpovídat realitě. Je to také jedna z věcí, která se kontroluje nejen při STK, ale i při evidenční kontrole před přihlášením vozu na nového majitele. Důvodem je fakt, že pohonnou jednotku sice lze vyměnit, může být ale nahrazena jedině agregátem stejného typu. Toto omezení zabraňuje například změně motorizace z benzinové za dieselovou či nahrazení motoru silnější pohonnou jednotkou. 

Pomoc profesionálů

S kontrolou dokladů může pomoci odborná firma. V Česku jich působí několik, zdarma lze získat základní informace o VIN například na webu vincheck.cz. Se stavem kilometrů pak pomůže databáze Ministerstva dopravy na webu kontrolatachometru.cz, k dispozici jsou potom i různé placené služby, například Autodetect nebo třeba Cebia.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.