V dešti nebo vánici byste bez stěračů neviděli na krok. Častá chyba řidičů je ale zničí

Foto: Jan Smékal

Vadí, nebo nevadí stěračům, když na podzim a v zimě přimrznou ke sklu? Obecně jim to samozřejmě nevadí, nesmíte je ale přimrznuté spustit. Násilné odtržení pak téměř jistě vyrobí trhliny na břitu


Stěrače a ostřikovače patří v autě k těm nejdůležitějším bezpečnostním prvkům. Proto zvlášť s nastupujícími chladnými měsíci platí víc než jindy, že není radno podceňovat jejich stav a kondici. 

Stěrače nejsou čističe

Hlavním úkolem stěračů je stírat čistou či případně znečištěnou kapalinu. Poradí si samozřejmě také s pevnými nečistotami na skle, ale ničí se tím. Čím víc je na skle zaschlých zbytků hmyzu, nebo teď na podzim spadaného listí a jehličí nebo jiných tvrdých součástí, tím je větší riziko mikroskopických poškození břitů stírátek a ve výsledku viditelných chyb stírání. 

Stěrače nejsou škrabka na led

Vadí, nebo nevadí stěračům, když na podzim a v zimě přimrznou ke sklu? Obecně jim to samozřejmě nevadí, nesmíte je ale přimrznuté spustit. Násilné odtržení pak téměř jistě vyrobí trhliny na břitu. Totéž platí, když stěrače použijete na čelním skle pokrytém ledovými krystalky. „Proto je rozumné – když už parkujete venku v mrazu – nastavit stěrače do servisní polohy a odklopit je od skla. Pokud totiž přimrznou v parkovací poloze schované pod kapotou, je nutné nejprve odmrazit čelní sklo. To je jednak zdlouhavé, jednak to chce dobrý odhad, kdy už jsou stírátka volná,“ radí Pavel Švejdar, který se v Technickém vývoji ŠKODA AUTO zabývá stěrači a ostřikovači. 

Proč se zpožďují?

Všechny vozy ŠKODA mají takzvané zpoždění stěračů. Pokud dlouho neostřikujete čelní sklo, hadičky vedoucí ostřikovací kapalinu mohou být prázdné – pak nějakou dobu trvá, než ji spuštěné čerpadlo dopraví k tryskám a ty pak na sklo. Při současném spuštění čerpadel a stěračů by mohlo dojít ke stírání nasucho. Stěrače jednoduše čekají na kapalinu na čelním skle. Tato funkce je z bezpečnostních důvodů aktivní jen do rychlosti 120 km/h. 

Nenechte zamrznout ostřikovače

Když už je řeč o přimrzání, ani na ostřikovače se v chladných měsících nevyplácí zapomenout. Pokud už jste vyměnili kapalinu v nádobce za zimní nemrznoucí, pamatujte na jeden důležitý úkon. Dostaňte veškerou letní směs i z hadiček, především z té dlouhé vedoucí k zadnímu sklu. Zamrzlé ostřikovače jsou nepěknou a zbytečnou lapálií. Dolévání kapaliny do vozů ŠKODA je díky vychytávkám opravdu Simply Clever. Hrdlo nádoby má u novějších vozů praktické víčko trychtýřového tvaru. V nádobce je sítko o zrnitosti 0,5 milimetru, což je dostatečné, aby jím neprošly hrubší nečistoty, které by mohly způsobit ucpání trysek. A pokud se vám stane, že trochu kapaliny při dolévání rozlijete kolem, žádný strach: všechny díly poblíž totiž bez problémů polití odolají. A mimochodem: nádobka u vozů ŠKODA bez ostřiku světlometů má objem tři litry, s ostřikem pět a pro ruský trh sedm litrů. 

První chladicí soustavou v automobilu byl zásobník s ledem
Ikonické vozy ŠKODA, které vešly nebo vejdou do historie
Nová autosedačka se snaží bojovat proti sedavému životnímu stylu
Podívali jsme se, jak se dělají kola na nové auto

Kdy stěrače vyměnit?

Častá otázka: kdy je správný moment k výměně stěračů? Vydrží opravdu hodně – stírátka se testují na půl milionu setření – ale takovou výdrž v reálném provozu nemají. Optimální čas pro koupi nových vidíme doslova na vlastní oči – když se na skle objevují nesetřené pruhy, fleky nebo když stěrač poskakuje. Při výměně stěračů je třeba použít takzvanou servisní polohu (viz box), která jediná zaručuje jejich bezpečnou dosažitelnost. Pavel Švejdar doporučuje kupovat raději originální stěrače než například ty z hobbymarketů. „Ty jsou totiž univerzálně použitelné na řadě různých modelů mnoha značek, na žádném ale tak, jak ho výrobce konstruoval. Platí to stejně jako u ostatních náhradních dílů. Zároveň má druhovýroba většinou mohutný univerzální adaptér spojující rameno a stírátko, který je nevzhledný a rušivý při pohledu zvenčí i zevnitř,“ popisuje Švejdar.  

Nechte je vyjet nahoru

Jak u vozů ŠKODA vyvoláme servisní polohu stěračů? Do deseti sekund po vypnutí zapalování stlačíme páčku ovládání stěračů směrem dolů na více než jednu sekundu. Tím stěrače vyjedou do servisní polohy k A-sloupku. Pak už můžeme stěrače odklopit a lištu snadno vyměnit – nebo si tímto způsobem stěrače připravíme před očekávaným mrazem a noční sněhovou nadílkou.  

Povinné ostřikování světel

Na závěr se podíváme ještě na jeden prvek. Nejprve číslo: 2,3 baru. Právě takovým tlakem ostřikují výsuvné integrované ostřikovače vaše světlomety. Ono je totiž potřeba nejen dobře vidět, ale taky být viděn – i tyto ostřikovače tak přispívají k vyšší bezpečnosti. „Řada lidí si to neuvědomuje, ale znečištěné světlomety hrají velkou roli. Některé světlomety totiž vydávají velmi intenzivní světlo, typicky to jsou xenony. Když je jejich krycí sklo špinavé, jsou náchylnější na oslňování v důsledku různého lomu světelného paprsku. Proto je pro tento typ světlometů ostřikovač povinný. Pro ostatní typy – třeba LED světlometů – slouží ostřikovač jako komfortní funkce,“ uzavírá Švejdar.

 Věděli jste, že…

…je v legislativě ukotvena povinnost aktivovat ostřikovače světlometů společně s prvním ostříknutím čelního skla po aktivaci vozidla a zapnutí světlometů? 

…se cíleně omývá jen „potkávací část“ světlometu? 

…po prvním omývacím cyklu je z výroby nakódováno další ostříknutí světlometů po každém desátém ostříknutí čelního skla? 

…četnost dalšího ostřikovacího cyklu je možné v servisu zvýšit až na dvacet?

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.