Ztrátu výkonu motoru u staršího auta lze většinou vyřešit velmi levně a hlavně svépomocí. Často na to postačí pouhá hodinka práce a několik stokorun a autu se původní výkon vrátí.
Stáří vozového parku v České republice atakuje hranici 15 let. Tomu pochopitelně odpovídá i jejich technický stav, který je mnohdy na hranici použitelnosti a také na hranici souladu se zákonem. Jsou ale i mnohem starší vozy, které po českých silnicích jezdí, a jejich stav na první pohled nevzbuzuje žádné pochybnosti. Mají pečlivé majitele, kteří se o auto starají, přesto se i jim tu a tam stane, že auto z ničeho nic ztratí výkon a v podstatě nejede. Příčin může být mnoho, podle Karla Pekárka z malého pražského autoservisu se ale velmi často jedná o relativně jednoduché závady, které lze opravit za pár korun a mnohdy dokonce svépomocí: „U starších aut je velmi běžné, že ztráta výkonu motoru je zapříčiněna špatnou kvalitou nasávaného vzduchu, nekvalitním palivem nebo zapalováním.“
Podle Pekárka totiž velká část řidičů starších vozů zapomíná na pravidelnou výměnu vzduchového filtru. Záleží, v jak prašném prostředí vůz jezdí, doporučuje se ale měnit filtr alespoň každé dva roky. Starý a zanesený filtr nepropouští do nasávacích komor motoru dostatečné množství kvalitního vzduchu a motor tak ztrácí výkon. Výměna filtru se přitom u většiny běžných aut pohodlně vejde i s prací do částky tisíc korun. Některé bavlněné filtry lze navíc tlakem vzduchu vyčistit, to se ale příliš nedoporučuje a tento úkon je tak vhodný spíše na cestách, když není možnost filtr vyměnit. U mnoha aut je navíc filtr velmi dobře dostupný a zručný motorista jej zvládne vyměnit sám a ušetřit tak za práci v servisu.
Další příčinou sníženého výkonu motoru může být opět filtr. Tentokrát ale palivový. Ten se již tak často nemění, přesto je velmi důležité jeho pravidelnou výměnu nepodceňovat. Zanesený palivový filtr propouští méně paliva a ztráta výkonu motoru je na světě. Obzvláště řidiči, kteří nakupují palivo u neznačkových čerpacích stanic, nebo jej skladují měsíce v garáži ve starém kanystru, by rozhodně na čistotu palivového filtru měli dbát. Palivový filtr pro naftové motory je dražší než pro motory benzínové, přesto by se cena za jeho výměnu neměla i s prací vyšplhat nad dva tisíce korun.
Třetí nejčastější příčinou mohou být zapalovací, resp. žhavící, svíčky. Ani tahle součástka nemá nekonečnou životnost a její včasná výměna zaručí hladký a pravidelný chod motoru. Elektrody svíček se totiž zanášejí a jiskra tak časem může být nepravidelná nebo dokonce žádná. V nouzovém případě lze svíčky očistit drátěným kartáčem a většinou to pomůže. Jakmile ale bude příležitost navštívit servis, doporučuje se svíčky vyměnit. Tenhle servisní úkon zvládne navíc většina motoristů sama doma v garáži nebo i na ulici. Stačí mít klíč na svíčky a trpělivost při montáži i demontáži. U některých aut není totiž přístup k svíčkám zrovna pohodlný.