Zájem o ojetá auta v říjnu vystřelil na rekordní úroveň. Nového majitele našlo více než 78 tisíc vozů – nejvíce v historii českého trhu. S rostoucí poptávkou ale rostou i ceny. Průměrná cena ojetiny překročila 311 tisíc korun, což je nejvíc za poslední dekádu.
Počet prodaných aut na českém sekundárním trhu v říjnu výrazně narostl – v meziměsíčním srovnání o plných 10 procent, v absolutních číslech pak o 7 031 kusů. Byl to také prodejně nejsilnější říjen v historii trhu ojetin v České republice. Nového majitele našlo 78 047 vozů – sice jen o pár kusů více než loni, ale například o 12,5 tisíce více než před třemi lety. Rekordní je také průměrná cena české ojetiny, která byla v říjnu nejvyšší za posledních deset let. Za růstem cen stojí hlavně dražší nová auta, menší nabídka a obliba větších SUV či hybridů. Vyplývá to z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Průměrný nájezd české ojetiny se v čase téměř nemění – několik posledních let se to pohybuje okolo 160 tisíc kilometrů, stáří zůstává na 12 letech. Průměrná doba prodeje automobilu byla letos v říjnu 55 dnů. I tento parametr se mění minimálně – před rokem to bylo jen o den méně.
„Podzimní sezona je pro sekundární automobilový trh tradičně prodejně nejsilnějším obdobím v roce. V tomto období rostou i ceny, a to nejen kvůli velkému zájmu o pořízení si vozu, ale především z důvodu zdražování na primárním trhu nových vozů. Každoročně dochází k redukci modelových řad ve prospěch větších a dražších SUV, hybridů a elektromobilů. Když lidé nakupují nová auta výrazně dráž než v minulosti, prodávají je pak také o dost dráž jako ojetá na sekundární trh,“ vysvětluje důvody rekordních cen generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Po zářijovém propadu, kdy byly průměrné ceny nejníže za celý rok 2025 – poprvé klesly pod 300 tisíc korun – naopak v říjnu vzrostly na letos rekordních 311 783 korun, čímž o pětistovku překonaly i dosavadní letošní červnové maximum. Prognóza na příští měsíce není v tomto směru příliš příznivá. „V uplynulých dvou letech pokračovaly ceny v listopadu i prosinci v růstu, loni o patnáct tisíc korun ve srovnání s říjnem. Podobný trend můžeme očekávat i v letošním roce a je velmi pravděpodobné, že se tento trend přenese i do dalšího roku. Proto doporučuji s obnovou vozového parku neotálet,“ míní Vaněček.
Mezi prodanými ojetými vozy sice i v říjnu stále vedly naftové motorizace s podílem 51 procent, ovšem ještě loni byl podíl nafťáků výraznější, téměř 53 procent; postupně tak ztrácejí svou dominanci na úkor benzinových motorizací (45,1 %). Posilují také elektromobily, s říjnovými 1 455 vozy se dostaly na 1,9procentní podíl na trhu, přičemž před rokem to bylo rovné jedno procento. A totéž platí i pro hybridy (do této skupiny patří pouze full a plug-in hybridy, ne běžně rozšířené mild hybridy): letos v říjnu se jich prodalo 1 546 kusů, což představuje rovná dvě procenta tuzemského trhu; před rokem to bylo 1,5 procenta. „Mezi převodovkami sice stále ještě vedou ty manuální, ale dá se očekávat, že svou dominanci brzy ztratí díky nárůstu prodejů elektrických a hybridních vozů, které využívají výhradně automatické řazení. V říjnu už činil podíl automatických převodovek 44,8 procenta, tedy o plných pět procent více než před rokem v říjnu 2024. A tento podíl se bude neustále zvyšovat,“ říká Petr Vaněček.
A jaké značky a modely kupovali Češi v říjnu 2025 nejraději? Premiantem sekundárního trhu byla opět – stejně jako pokaždé v posledních deseti letech – Škoda Octavia. Prodalo se jí 7 100 kusů, s průměrným nájezdem 181 932 km, desetiletým stářím a cenou 223 855 korun. Druhá v pořadí je Škoda Fabia, třetí Škoda Superb