Čeští kupující často tápou, jak si prověřit historii auta dovezeného ze zahraničí. Rada je přitom jednoduchá, mohou využít českou firmu Cebia, která už dávno neposkytuje jen data o autech z českého trhu, ale působí mezinárodně.
Jak v rozhovoru říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, jejich prověření vozidel využívají i evropští zákazníci:
Na českém trhu působí Cebia už 34 let a vaším nejznámějším produktem je prověřování historie ojetých vozidel. Existují kolem této služby nějaké mýty?
Tím, že jsme česká firma, tak si spousta lidí stále myslí, že máme data jen k vozidlům s českým původem a že pokud si chtějí prověřit ta, která byla dovezena ze zahraničí, nebo si je vyhlédli a ze zahraničí si je teprve chtějí nechat dovézt, musí pro jejich prověření hledat nějakou zahraniční službu. A to je obrovský omyl. Cebia má miliardy dat o autech ze zahraničí, dá se říci, že víme něco o autech z celého světa. Ale nejvíce se zaměřujeme samozřejmě na Evropu a Severní Ameriku, odkud se k nám auta nejvíce dovážejí.
Češi si velice rádi kupují ojetá auta z Německa. Co všechno dokážete o takovém autě zjistit?
Prodělané havárie včetně totálních škod a je možné také vidět fotografie vozidla po havárii. Můžeme odhalit stočený tachometr, zda auto není kradené, zda skutečně bylo vyrobeno pro Německo, jaký je skutečný rok výroby vozidla a datum první registrace a řadu dalších informací. Vozidla dovezená ze zahraničí se často stáčejí právě při dovozu, je tedy často potřeba mít i kvalitní následné informace z českého trhu, a v tom jsme jednoznačně nejlepší. Nikdo neposkytuje tak komplexní data, jako my. Máme tisíce partnerů, kteří nám poskytují o autech informace, a to právě díky tomu, jak dlouho jsme tuto informační síť budovali. A v zahraničí jsme již také silní, spolupracujeme i s místními databázemi, proto naši službu využívají lidé i v dalších evropských zemích, kde prověření nabízíme v jejich jazyce i měně. Všechna naše data o vozidlech z celého světa jsou dostupné všem zákazníkům nehledě na zemi. Z hlediska působení už dávno nejsme jen česká firma.
Foto: Cebia
Mám pocit, že stále převládá názor, že německé ojetiny jsou lepší než české. Jaké s tím máte zkušenosti?
Ano, stále je to častý názor a stále chybný. Je potřeba si uvědomit, že kvalitní ojetiny si nechávají Němci na svém trhu a nepřeprodávají je na východ. Můžete koupit i pěkné auto z Německa, to je pravda, ale většina dovezených aut vykazuje problémy. Vidíme to, když se podíváme na jejich historii.
O jaké problémy se jedná?
Nejčastěji o zatajené havárie. Někdy auta havarují i při velmi malém nájezdu, ale jedná se třeba o totální škodu, kdy už se podle pojišťovny nevyplatí auto opravit. Ale ono opravit jde, dokonce i relativně levně, ale za cenu toho, že to není podle technologických postupů výrobce. Používají se díly z jiných havarovaných aut, z vrakovišť, karoserie se tmelí, narovnává, vyklepává místo toho, aby se vyměnily jednotlivé komponenty. Často chybí bezpečností prvky, jako jsou airbagy a ani bezpečnostní pásy nemusí fungovat spolehlivě. Ale na první dobrou auto vypadá perfektně a když ho pak prodáte jako nehavarované, vyděláte třeba i statisíce. Záleží, jak je staré, co je to za značku a model a podobně.
Děje se to u všech vozidel, nebo třeba u mladších ojetin je to častější?
Setkáváme se s tím u aut napříč jejich věkem, proto říkáme, že prověřovat se vždy vyplatí, i když to zní jako klišé. Lidé koukají často jen na cenu, a je pochopitelné, že je důležitá, ale je potřeba myslet i na bezpečnost. Pokud dojde k nehodě, může to být rozdíl mezi lehkým zraněním, nebo těžkým zraněním, nebo dokonce fatální nehodou.
Co dál můžete o autech zjistit?
Třeba můžeme odhalit, že bylo zatopené. To určitě nedoporučujeme pak kupovat. U běžných nehod říkáme, ať si lidé zkontrolují, jak bylo auto opravené. Každý v nehavarovaném autě jezdit nemůže. Ale u zatopených aut říkáme, ať na ně rovnou zapomenou.
Mají auta dovezená z Německa také častěji stočený tachometr?
Ano mají. Navíc zhruba pětina z nich vůbec z Německa nepochází. Byla tam zaregistrovaná jen proto, aby se mohl oklamat český zákazník. I díky krátké registraci, třeba jen na pár dní, získají razítko, že byla dovezená z Německa. Děje se to proto, že čeští kupující na to slyší. Ve skutečnosti jsou tato auta například z jižní, jihovýchodní a východní Evropy, ale našli jsme vozy i z arabských zemí, z Afriky či tichomořského ostrova Nová Kaledonie.
Je to něco, s čím se setkávají jen čeští kupující?
Není. Teď jsme analyzovali více než 20 000 vozidel ze slovenské inzerce a vyšlo nám, že 43 % aut, u nichž se uvádí slovenský původ, byla ve skutečnosti dovezena ze zahraničí. Opět jsme našli země z téměř celého světa, třeba i Mexiko, Spojené Arabské Emiráty či Austrálii.
Předpokládám, že všechna vozidla lze prověřit online?
Ano, informace máte během několika minut. Stačí zadat VIN kód vozidla na www.cebia.com.