Zařadit se před zúžením na konec kolony a myslet si, že to je správně? Mnohdy není, řidiči si však myslí opak

Přestupek kamiónů
Foto: Jan Smékal

Kilometrové kolony před zúžením na dálnicích velmi často způsobují dva faktory. Blokování volného pruhu nudícím se řidičem kamiónu a neznalost pravidel silničního provozu.


Zažil to určitě už každý řidič. Dopravní značka informuje, že například za jeden kilometr se bude vícepruhová silnice zužovat do jednoho pruhu. A co se velmi často neděje? Řidiči se začnou řadit jeden za druhého, místo toho, aby dojeli až k místu zúžení, resp. tam, kam to jde, a podle pravidla zipu se řadili na střídačku jeden za druhého. Vznikají tak kilometrové kolony, přitom je vedle volný pruh mnohdy ještě několik stovek metrů.

Za blokování volného pruhu pokuta až 1000 eur

Velká část řidičů totiž vůbec netuší, jak se před zúžením chovat. Je-li například levý pruh dálnice sveden do toho pravého, stojí většina řidičů v pravém pruhu již stovky metrů před zúžením. Toho, kdo jede v levém pruhu až k zúžení, navíc mnozí čekající řidiči považují za nevychovaného řidiče. Není výjimkou, že takového řidiče ti ostatní zablokují. Často se takto baví především řidiči kamiónů, kteří prostě do volného pruhu najedou a udělají „špunt“. Za to je například v Rakousku pokuta až tisíc eur.

Pravidlo zipu jako základ plynulé jízdy

Policie ČR na svém webu uvádí, jak se v situaci, kdy dojde ke snížení počtu jízdních pruhů, správně chovat. Říká se tomu „Pravidlo zipu“, tedy střídavého řazení. Toto pravidlo platí všude, kde řidič nemůže jet dál ve svém jízdním pruhu a je zřejmé, který pruh je průběžný. Jedná se tedy o situaci snížení počtu jízdních pruhů, místo dopravní uzavírky a omezení, nebo místo dopravní nehody. Jak se v tomto případě správně chovat? Řidiči by měli do místa, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přijíždět v obou pruzích (souběžná jízda). Až před místem zúžení by se měli řidiči zařadit do průběžného jízdního pruhu střídavým způsobem. Je tedy důležité užívat obou jízdních pruhů po celé jejich délce a až před samotným místem zúžení se zařadit. Jedním z omylů a chybného pochopení pravidla je, že řidič se zařadí mezi vozidla v průběžném pruhu velmi brzy, kdy pruh následně končící je bez vozidel. V praxi to vypadá tak, že před zúžením je v pravém pruhu kilometrová kolona a levý pruh zeje prázdnotou.

Pravidla hovoří jasně

Někdy je to ale i proto, že některý z čekajících řidičů do volného pruhu úmyslně vybočí a blokuje tak průjezd těch řidičů, kteří jedou správně až k místu zúžení, kde by se následně zařadili. A jak definuje pravidlo zákon, konkrétně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu? Paragraf 12 tohoto zákonu jasně říká, že „…Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu…“

Setkali jste se někdy s blokováním volného pruhu řidičem "vychovatelem"? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.