Počátek prázdnin přináší výrazný nárůst provozu na hlavních dovolenkových tazích, důsledkem jsou mnohakilometrové kolony. Dá se v koloně ve vedru "přežít" i elektromobilem?
V horkých dnech počátku letošního léta se klimatizace v autech stává nezbytností. Má ji také naprostá většina – 95 procent – vozů, prodaných v síti AAA AUTO a Mototechna, chybí skutečně jen ve velmi levných nebo v hodně starých autech. „Je ovšem nutné se o klimu starat, vyžaduje pravidelný servis u odborníků, kteří zkontrolují těsnost systému, vymění chladicí kapalinu a vydezinfikují hadice, čímž z nich odstraní nežádoucí bakterie,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, která sítě AAA AUTO a Mototechna provozuje.
Pro používání klimatizace platí jednoduchá pravidla. Než vyjedete, pořádně auto vyvětrejte, abyste horký vzduch dostali ven – stačí udělat průvan a ujet pár desítek metrů. Klimatizaci zapněte zpočátku na co nejnižší teplotu, abyste vnitřek příjemně vychladili. Jen pozor na ofouknutí ledovým vzduchem, ideální je nasměrovat ventilaci na okna. Jakmile je ve voze příjemněji, nastavte stabilní teplotu. „Často se říká, že teplota v autě má být o pět stupňů nižší než ta venkovní – ale pokud je venku 32 stupňů, nebudete uvnitř sedět v sedmadvaceti. Klidně si nastavte příjemných 22 nebo 23, pokud pojedete dlouho – jen před cílem teplotu zvyšujte, nebo klimu vypněte. Pak po vystoupení z auta neutrpíte teplotní šok, který je tím skutečným nebezpečím, z něhož vzniká nachlazení,“ radí Petr Vaněček. Při krátkých pojížďkách ve městě s častým nastupováním a vystupováním bývá lepší jet s otevřenými okny než intenzivně chladit.
Klimatizace přijde nejvíce vhod v dlouhých kolonách. Je proto důležité vyjíždět vždy s plnou nádrží, sledovat dopravní zpravodajství, a v případě, že před dopravními zácpami varuje, snažit se preventivně co nejvíce dotankovat. To se týká samozřejmě také elektromobilů, je dobré mít co nejvíce nabito. Na druhou stranu je naprostým mýtem to, co nedávno zaznělo v dopravním vstupu na nejmenovaném rádiu – totiž informace, že by si řidiči bateriových vozů měli dávat pozor a nevjíždět do kolon, aby se „neupekli“. „To je důkaz, že v Česku stále přetrvává iracionální strach z elektromobilů a velká neznalost jejich techniky. Ve skutečnosti je na tom bateriové auto stejně jako to konvenční. Coby největší tuzemský prodejce ojetých elektromobilů máme k dispozici dostatek dat i praktických zkušeností, které tyto mýty vyvracejí, stejně jako jsme dříve vyvrátili obavy z umrznutí v koloně,“ předesílá Petr Vaněček a vysvětluje. „Klimatizační jednotka je součástí systému HVAC, zkratka znamená heating, ventilation and air conditioning – vytápění, větrání a chlazení vzduchu. Po ustálení, tedy po ochlazení interiéru z přehřátého stavu, je její výkon při běžném letním provozu mezi 0,5 až 2 kW, v závislosti na venkovní teplotě a požadovaném komfortu v kabině. Náš nejprodávanější elektromobil, Teslu 3, jsme testovali při venkovní teplotě 35 °C a nastavení interiéru na 20 °C – což ovšem v reálu nikomu nedoporučuji, na takový rozdíl bych si troufal jen s rizikem angíny. Výsledky ukázaly, že průměrný výkon systému HVAC se po ustálení držel na úrovni 1,4 kW. Při kapacitě trakčního akumulátoru 78,8 kWh – což zohledňuje využitelnou kapacitu i mírnou degradaci – to znamená, že Tesla 3 dokáže v koloně chladit interiér přibližně 50 hodin. Tedy zhruba stejně dlouho jako moderní naftový vůz s plnou nádrží,“ vypočítává Vaněček. Výhodou elektromobilu je navíc to, že v koloně „nečoudí“ ostatním pod nos, a také fakt, že spotřeba energie odpovídá pouze funkci klimatizace – a ne zbytečnému volnoběhu spalovacího motoru.
Aby nebylo nutné hned po rozjetí chladit na plný výkon, a platí to pro konvenční i elektrické vozy, je dobré snažit se zabránit rozpálení interiéru. Není třeba zmiňovat, že nejlepší je zaparkovat ve stínu, ale pokud to není možné, je velmi účinné použití reflexních clon, odrážejících sluneční záření. „Vypadá to banálně, a proto na to dost řidičů nedbá, ale čísla hovoří jasně – nejlepší clony, které se instalují na vnější stranu čelního okna, dokážou podle měření snížit teplotu ve voze až o osm stupňů. Ty interiérové pouze o čtyři, ale i to se počítá,“ říká Petr Vaněček s tím, že každý rok se na trhu objevují inovace. „Letos je to například masovější rozšíření takzvaných ‚deštníkových clon’, které nahrazují ty klasické, přivírané do dveří. Deštník se rozloží v autě, jeho rukojeť se opře o palubní desku. Je to jednoduché, rychlé, praktické.“ Ke snížení teploty uvnitř vozu pomáhají i tmavé fólie na zadních oknech – povrch zadních sedadel nebo dětských sedaček díky nim může být až o deset stupňů chladnější. „Letošním hitem jsou pak navlékací textilní clony na zadní okna auta – v jižní Evropě je znají už delší dobu, u nás teď zažívají boom. Velkou výhodou je, že kromě odstínění slunečního záření je možné při jejich použití i stáhnout okno, a tedy větrat,“ vysvětluje Vaněček.
Pokud sluneční clonu nemáte, vyplatí se alespoň přehodit tričko nebo kus látky přes kovové díly na volantu a na řadicí páce – o ně se můžete i popálit. Dobré je také takto zakrýt i dětské sedačky. „A samozřejmě nikdy ve vedrech nenechávejte děti a zvířata v zamčeném autě. Smrtelně nebezpečných padesát stupňů tam bude za pouhých dvacet minut,“ upozorňuje Petr Vaněček.