Elektromobilita mění pravidla hry. Ve světě aut se možná prosazuje pomalu, ale v cyklistice jde o nezadržitelný trend, který běžná kola nebývale válcuje. Přecházíte-li na kolo s elektropohonem, měli byste zvážit, zda máte i vhodné příslušenství. Například v případě nosičů na auto je třeba pořádně vybírat.
Proč jsou elektrokola skvělá?
O tom, že raketově přibývá lidí, kteří už na elektrokolo přesedli, není sporu. Stačí se podívat na jakoukoli cyklostezku u nás i v zahraničí. Důvod je prostý. Elektrokola otevírají brány cyklistiky a cykloturistiky i lidem, které by na běžném kole zastavil první kopec. Ti se najednou mohou projet po okolí a udělat něco pro své zdraví. Starší nebrzdí mladé na rodinných výletech a vlastně každý se na kole dostane dál a hlavně výš. Zapomenout nesmíme ani na ty, které prostě jízda do kopce nebaví, i když na ni fyzicky bez problému mají. I těm elektrický pohon pomůže užít si vyjížďku ještě víc. To platí v Brdech, v Krkonoších i v Alpách.
Rozhodně ale nelze říct, že elektrocyklistika je pouhým vozením se. Kdo ji někdy vyzkoušel, ví, že elektrokolo příjemně pomůže do kopce, ale po rovince nebo v terénu jedete pěkně za své. A ani do toho kopce to není úplně zadarmo. Kdepak, i na elektrokole se sportuje, i když samozřejmě obvykle zdaleka ne v takové intenzitě. Jako vstupenka do světa cyklistiky nebo věc, která prodlouží výlet nebo oddálí věk, kdy je kolo nutné definitivně opustit, ale funguje skvěle.
I elektrokolo má nevýhody
Na druhou stranu o elektrokole nelze hovořit pouze v superlativech. Každá mince má dvě strany a ani tahle není výjimkou. První negativum vychází už z logiky věci. Elektrokolo musíte nabíjet. Jakmile se baterka vybije, taháte mnohem těžší bicykl. A za své. Ono tedy mnohem těžší bicykl taháte vlastně neustále, jen to v nabitém stavu nevadí. Nahoru pomáhají elektrické watty a směrem dolů prostě strpíte, že vaše kolo váží čtvrt metráku. Desetikilové klasiky jsou samozřejmě obratnější, ale jejich jezdci se z kopců dolů vydávají podstatně zadýchanější a unavenější, takže skóre je opět minimálně srovnáno.
Foto: dreamstime, tazne-rameder.cz
Složitější přeprava aneb jak by měl vypadat nosič na elektrokolo
Pokud ale existuje atribut, v němž elektrokolo opravdu propadá, je to jeho transport. Váha, váha a zase váha jsou tím, co vás bude limitovat. Špatně se vám bude tahat do vlaku a za letenku s ním si budete muset řádně připlatit. A svá specifika má i jeho přeprava v autě.
Asi je vám jasné, že vozit takto těžkou věc ve vnitřním prostoru auta nebude nejlepší nápad už kvůli bezpečnosti. S elektrokolem prostě budete potřebovat nosič, a to ne jen tak ledajaký. Nosičů na kola je dnes na trhu velký výběr, ovšem ne každý se hodí pro elektrokolo.
Rovnou zapomeňte na nosiče na střechu. Kdo by chtěl takovou váhu zvedat do výšky? Manipulace s elektrokolem v úrovni ramen není to, co byste chtěli dělat o dovolené. A nemuselo by to chutnat ani vašemu autu. Maximálně povolené zatížení střechy některých modelů aut neodpovídá ani váze dvou elektrokol. O zvýšení těžiště vozu, zhoršené aerodynamice a náchylnosti na boční vítr ani nemluvě. Kdepak, elektrokola na střechu auta prostě nepatří.
Foto: dreamstime, tazne-rameder.cz
Správné je pořídit nosič elektrokol na tažné zařízení. Ten nevýhody střešních nosičů nemá, ale i při jeho výběru je třeba brát v potaz spoustu specifik. V první řadě si musíte ohlídat maximální zatížení kulového čepu a nosnost samotného nosiče. Elektrokola prostě něco váží. V módě jsou navíc i pohodlná endura se širokými plášti a řidítky. Ty se do některých nosičů nemusejí vejít nebo neumožňují instalaci více kol vedle sebe. O tom, že byste měli vybírat nosič z kvalitních materiálů, který se bude snadno obsluhovat a nezabere příliš mnoho místa ani nemluvě. Jediným zcela správným řešením je tak návštěva specializované prodejny a vyzkoušení přímo na místě.