Češi milují auta a k jejich nákupu přistupují většinou přísně racionálně. I proto u nás ojetiny válcují fungl nové vozy. I mezi ojetinami přitom najdete značky, které se prodávají jako housky na krámu. Víte, které se u nás v autobazarech ani neohřejí?
Škoda
Hegemon tuzemského trhu mezi novými vozy i mezi ojetinami. Vozy největší české automobilky Češi milují a kupují a kupují. Automobily značky Škoda patří mezi ty, jejichž historii nejčastěji prověřujeme pomocí VIN například na carvertical.com/cz/provereni-vin. I to je důkaz českého racionálního přístupu k nákupu vozu. Jak jinak si bezpečně prověřit historii vozu, jestli vůz nebyl bouraný, kradený a podobně?
Naprostým králem českých autobazarů je Škoda Octavia. Rozumně velký a praktický vůz si i v roce 2022 koupilo úplně nejvíce Čechů. Do módy mohou přicházet MPV, SUV či elektromobily, ale Octavia je stálice. Ve variantě kombi a s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou prakticky nemá konkurenci. Nejvíce našinců kupuje právě tohle auto, i když v posledních letech se znovu nadechují i zážehové motory.
Škoda ale rozhodně není jen o Octavii. Na předních příčkách nejprodávanějších ojetin najdete i další vozy s okřídleným šípem na kapotě. V první řadě jde o Fabii, která dominuje segmentu malých aut. Ve střední třídě tato pozice patří Superbu. A škodovka boduje i mezi SUV. Karoq, Kodiaq nebo Kamiq v žebříčku nejprodávanějších ojetin brzdí, že nejsou na trhu tak dlouho jako třeba Toyota RAV4 nebo Kia Sportage, ovšem v rámci jednotlivých ročníků se drží na špici i tato škodovácká SUV.
Hyundai
Dříve vysmívaná korejská značka udělala za posledních 10 let obrovský kus práce. Její manažeři se začali orientovat na náročný evropský trh, a kvůli tomu se muselo zapracovat na kvalitě i na designu. V posledních několika letech tak třeba i z Nošovic vyjíždějí auta, která co do vnímaných vlastností patří minimálně do průměru svých tříd. Často i mnohem výše. Lepší poměr cena:výkon nabízí málokdo. A tak i mezi ojetinami je "o Korejce" stále větší zájem. Takové Hyundai i30, zejména v karosářské variantě kombi šlape na paty Škodě Octavii a k nejprodávanějším SUV vůbec patří Hyundai Tucson.
Nelze přitom očekávat, že by se tento trend měl přechodem na elektromobilitu nějak významně měnit. Hyundai i sesterská Kia patří mezi průkopníky v elektromobilitě a na jejich nabídce je to znát. Ani v budoucnu tak velmi pravděpodobně neopustí dobyté pozice.
Volkswagen
Za nejprodávanější zahraniční automobilku na našem trhu nových i ojetých vozidel léta platil Volkswagen. Německý výrobce však mezi novými vozy postupně vyklízí pozice. Ne, že by se Pola, Golfy a Passaty prodávaly vyloženě špatně, ovšem dřívější prodeje jsou ty tam. Mezi ojetinami pokles není tak významný. Zájem o auta skoro prémiového výrobce u nás stále je a spousta lidí je ochotná si za ojetý Passat třeba oproti Superbu připlatit. Tento model střední třídy je tak spolu s SUV Tiguan v rámci svého segmentu asi nejúspěšnějším Volkswagenem mezi zánovními ojetinami. Mezi těmi staršími se pak na špičce drží i Volkswagen Golf.
Černí koně a poražení
Trh s novými vozy se ale mění a to s určitým časovým odstupem ovlivňuje i trh s ojetinami. Vidět to bylo například na segmentu SUV, který skokově roste teprve posledních několik let. Zároveň se etablují i nové značky, jenž jsme dříve znali pouze jako okrajové. To je případ korejské automobilky Kia, za níž stojí podobný příběh jako u zmíněného Hyundai. I o ojeté Kii je stále větší zájem. A to stejné lze říci i o rumunské Dacii, a to zejména o jejím SUV Duster.
Existují ale i automobilky, které vyklidily a vyklízejí pozice. Prakticky vždy to začíná na trhu nových vozů a za několik let se tento propad logicky začne propisovat i do poklesu prodejů ojetin. Například Fiat už tak dávno není tím, čím byl. A podobný osud velmi pravděpodobně potká třeba i auta značky Ford.