Veteránská auta Čechy přitahují – na trhu jich přibývá a jejich cena v čase roste. Do veteránského věku se navíc dostávají už i vozy z poloviny 90. let
Veteránská auta Čechy přitahují – na trhu jich přibývá a jejich cena v čase roste. Do veteránského věku se navíc dostávají i vozy z poloviny 90. let, tedy s už poměrně moderní technikou jako je vstřikování paliva, ABS a prvky pasivní bezpečnosti. Tomuto malému, ale dynamicky rostoucímu segmentu trhu se věnuje také Mototechna Classic, která je součástí společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. Veteránů už zobchodovala několik stovek.
„Classicu se věnujeme už osm let víceméně z fandovství, za tu dobu jsme prodali zhruba 400 aut. Dva naši zkušení veteránisté tipují a vykupují zajímavé vozy v tuzemsku i v cizině, dalším zdrojem jsou lidé, kteří třeba staré auto zdědí a nechtějí se trápit jeho inzerováním a prodejem. Pěkného veterána – což jsou vozy staré 30 a více let – nebo i mladšího youngtimera nám může nabídnout k výkupu kdokoli,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček, který sám několik zajímavých veteránů vlastní.
Podle něj lidé o veterány a youngtimery zájem mají. Přitahuje je rostoucí exkluzivita starších aut, kterých neustále ubývá, a v mnoha případech také nostalgie po dobách jejich mládí. „Často mají automobilovou vzpomínku na auto svých rodičů, v němž se vozili jako malí a touží mít něco takového v garáži. Proto jsou u nás nejvíce v kurzu staré škodovky, ať už ty klasické 105 a 120, nebo i novější favority – a nyní už jsou ve veteránském věku i první felicie. Mohou si tak užívat radost z vlastnictví zajímavého auta a zároveň dobře investovat,“ říká Vaněček a připojuje rámcový obrázek o trhu se staršími vozy veteránského věku.
„Jestliže za osm měsíců roku 2021 se na českém trhu prodalo 9 973 aut starších 30 let, za stejné období letoška jich bylo 13 519. Zájem tedy poměrně razantně roste,“ bilancuje. A zatímco před čtyřmi lety byla průměrná cena třicetiletých a starších vozů 115 tisíc korun, letos už to bylo 160 tisíc. „Vidíme to i na konkrétních příkladech – před několika lety se dala pěkně zachovalá Škoda Favorit koupit za 30 tisíc korun, dnes se ceny dobově zachovalých exemplářů pohybují kolem stovky. Dříve jsme takovýto nárůst viděli i u stopětek a stodvacítek,“ dodává Petr Vaněček.
Mototechna Classic však nenabízí jen stará auta, nýbrž i taková, která mají potenciál se „klasiky“ teprve stát – ať už to jsou youngtimery z nultých let tohoto století nebo i ještě mladší kultovní sporťáky. Předností vozů z „Classicu“ je velmi dobrý technický stav bez nutnosti renovace nebo nákladnějších oprav. „Aktuálně máme v nabídce zhruba dvacítku aut, některá jsou velmi zajímavá. Například Tatra 600 Tatraplan z roku 1952, která má najeto pouhých 56 tisíc km a je v krásném původním stavu, nebo nádherný Fiat 500 Nuova z roku 1960 po profesionální renovaci. Máme také zajímavé ameriky, třeba Ford Thunderbird 6.4 z roku 1965 s nájezdem unikátních 11 tisíc kilometrů, nebo mou oblíbenou Lancii Fulvia 1.3 z roku 1972,“ vypočítává šéf „Áček“.
Z novějších vozů najdeme aktuálně v nabídce Mototechny Classic kupříkladu VW Scirocco z roku 1988 či o dva roky mladší Golf Cabrio, několik mercedesů, například „piano“ W123 z roku 1982, stodevadesátku z roku 1991 a také dva kusy W124 – jeden pětidveřový, druhý kupé. „Vypíchnul bych ještě nádherný Chevrolet Camaro Targa z roku 2001 s osmiválcem 5.7 a hlavně pouhými 70 tisíci kilometry, nebo Porsche 911 (993) Targa z roku 1998. Stačí, když při návštěvě webovek AAA AUTO vyberete sekci Classic a uvidíte všechny nabízené vozy,“ říká Petr Vaněček.
Mototechna Classic je aktivní i na veteránské scéně. V minulých dnech vystavovala na každoroční pražské akci Classic Drive ikonické americké sporťáky Ford Mustang Bullit a Chevrolet Camaro, účastní se také nejvýznamnějších tuzemských akcí. Například s vozem Mini Cooper zabojovala o uplynulém víkendu posádka AAA AUTO na největší české veteránské rally South Bohemia Classic a připsala si cenné vítězství ve své kategorii sportovních vozů v jedné z „erzet“ – městském okruhu Grand Prix Kaplice.