Fiat 126 P – nejmenší a nejslabší auto na tehdejším československém trhu jezdilo v Číně jako taxi

Fiat 126
Foto: FavCars

Říkalo se mu „Maluch“. Třímetrový fiátek z Polska byl v tehdejším Československu velmi oblíbeným autem. Ale nejen v Československu. Maluch pomohl motorizovat Čínu, kde dokonce jezdil jako taxi.


Fiat 126 je malý automobil, který se veřejnosti představil v roce 1972 jako nástupce legendárního Fiatu 500. Jeho prodej skončil v roce 1993, kdy ho nahradil Fiat Cinquecento. V Polsku se však v licenci vyráběl až do roku 2000, a to s označením 126 P. Od italského originálu se lišil vyšším podvozkem, jinou mřížkou chladiče, oranžovými blikači (italský model měl bílé), a také například jinou roztečí matic kol.

V Číně jezdil jako taxi 

Licenci na Fiat 126 koupila komunistická strana Polska a zajímavostí je, že na Fiat 126 P museli lidé čekat i několik let. Když na ně nakonec přišla řada, musel zájemce o automobil ještě svoji žádost předat patřičným úřadům ke schválení. Fiat 126 P byl však nakonec autem, které motorizovalo celé Polsko. Ale nejenom Polsko. Maluch byl také velice oblíbený v komunistické Číně, kde byl dokonce využíván i jako taxi.

K vidění je dodnes 

Fiat 126 P se vyráběl v základním provedení s motorem 594 cm3, ale v roce 1977 se dočkal mírné modernizace. Dvouválcový motor byl převrtaný na objem 652 cm3 a výkon zvýšen na 24 koní. Ve své době se jednalo o nejslabší a nejmenší auto na československém automobilovém trhu. Přesto se těšilo velkému zájmu motoristů a dodnes můžete tohoto „prcka“ na našich silnicích spatřit. 

V Československu byl Maluch oblíbeným autem

V roce 1982 se začal vyrábět Fiat 126 P s doplňkovým označením 650 E, který se vyznačoval především nižší spotřebou. Toho bylo dosaženo osazením nového karburátoru a také změnou výfukového a sacího potrubí.V roce 1984 pak proběhly na voze další drobné kosmetické úpravy. Ty se týkaly například větších plastových nárazníků a upravené přístrojové desky. Právě tahle verze se na československých silnicích objevovala nejčastěji.

Verze "Bis" jenom na export 

Rok 1987 potom přinesl verzi s označením „Bis“. Designově se tahle verze poznala především podle nových 13“ kol, ale ty hlavní změny proběhly pod kapotou. Motor byl uložený naležato, místo vzduchem byl chlazený kapalinou a volný prostor nad motorem byl využit jako zavazadlový prostor o objemu 110 litrů. Motor dával výkon 26 koní a teoreticky mohl vozu udělit rychlost až 110 km/h při průměrné spotřebě 5,5 litrů benzínu. Verze „Bis“ však nebyla v Československu oficiálně k dispozici. Byla totiž určena k vývozu na západní trhy. 

Pamatujete Fiat 126 P? Máte s ním vlastní zkušenost? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.