Ikonický Citroën 2CV slaví 75. výročí. První prototyp vážil pouhých 370 kg. Předvýrobní kusy byly kvůli válce zničeny

citroen-2cv-retro-veteran
Foto: Citroen

Citroën svého ikonického modelu 2 CV, který má za sebou výjimečnou kariéru a v letech 1949–1990 ho bylo vyrobeno 5 114 969 kusů. Model 2 CV se zrodil v roce 1936 z projektu TPV (toute petite voiture = velmi malé auto), jehož cílem bylo učinit z auta dostupný, všestranný a úsporný produkt.


Citroën slaví 75 let svého ikonického modelu 2 CV. Jeho návrh vznikl v samém centru Paříže, ve studiu značky Citroën na Rue du Théâtre, vyrobili ho ve zkušebním středisku La Ferté-Vidame v regionu Eure-et-Loir, a široké veřejnosti jej představil 7. října 1948 na pařížském autosalonu. Na model 2 CV čekala výjimečná kariéra. Celkem bylo vyrobeno 5 114 969 kusů, z toho 1 246 335 dodávek 2 CV. Úplně poslední vůz 2 CV opustil továrnu v portugalském Mangualde 42 let po svém uvedení na trh 27. července 1990 v 16 hodin.

Přepravil 4 osoby a 50 kg zavazadel

Projekt TPV (toute petite voiture = velmi malé auto) se zrodil v polovině třicátých let, v roce 1936. Jeho cílem bylo nabídnout zákazníkům s nízkými příjmy úsporný a všestranný vůz. V roce 1937 spatřil světlo světa první provozuschopný prototyp projektu TPV, který vážil pouhých 370 kg a měl pouze jeden světlomet (tehdy platná legislativa nevyžadovala dva). Jednalo se o vozidlo schopné přepravit čtyři osoby a 50 kg zavazadel maximální rychlostí 50 km/h, a to vše v maximálním pohodlí.

Válka zbrzdila nástup "Kachny" na trh

Na pařížském autosalonu v roce 1939 mělo být představeno 250 předvýrobních kusů, ale po vyhlášení války byla akce zrušena. Již vyrobené modely byly proto zničeny, až na čtyři, které byly tajně uschovány ve zkušebním středisku Citroën v La Ferté-Vidame. Když se v červenci 1949 začal model 2 CV vyrábět, byl to malý vůz se vzduchem chlazeným plochým dvouválcem o výkonu 9 k a objemu 375 cm3, který dosahoval maximální rychlosti 50 km/h. Citroën tímto modelem způsobil revoluci v automobilovém průmyslu, neboť nabídl úsporný a všestranný vůz.

Nekonečná škála využití

Jeho jedinečný tvar karoserie a sympatický vzhled si rychle získaly velkou část populace. Obrovský úspěch mu však přinesla i jeho nekonečná škála využití, vyjímatelná sedadla, lehkost, obratnost a komfort. Nemluvě o jeho mimořádně úsporném charakteru, díky němuž šlo o lidový vůz par excellence. Záplava objednávek způsobila, že v roce 1950 byly dodací lhůty až 6 let. 

Avantgarda a geniální technologie

Jeho avantgardní duch a na svou dobu geniální technologie zajistily, že zůstal součástí automobilové scény po mnoho let. 2 CV je nadčasový model, který se stal skutečným společenským fenoménem, přitahuje sběratele z celého světa a je na našich silnicích stále často k vidění. Model 2 CV je ve světě známý také v mnoha různých podobách a díky své pověsti si vysloužil řadu přezdívek. Mezi nejznámější patří vedle českého Kachna i například „Deuche“ nebo „Deudeuche“ jako odkaz na dvouválcový motor, „Ugly Duckling“ (Ošklivé káčátko) a mnoho dalších. Tato široká škála přezdívek svědčí o tom, jak populární tento historický a ikonický model byl.

Deset speciálních edicí 

Celkem vzniklo deset speciálních edicí modelu 2 CV, které byly uvedeny na trh ve Francii a některých dalších evropských zemích. Patřily mezi ně například verze Spot, Charleston a Cocorico. Model 2 CV prošel také řadou změn, včetně dodávky 2 CV (známé jako 2 CV AU) v roce 1951 a výroby modelu 2 CV AZ v roce 1954, vybaveného motorem o výkonu 12 k a slavnou odstředivou spojkou.

Model 2 CV měl také možnost objet světové silnice v rámci různých dálkových expedic, jako byla expedice Paříž–Kábul–Paříž o délce 16 500 km v roce 1970, cesta Paříž–Persepolis o délce 13 500 km v roce 1971 a Raid Afrika z Abidžanu do Tunisu o délce 8 000 km v roce 1973, přičemž všechny tři organizoval Citroën.

Máte nějakou osobní zkušenost s vozem Citroën 2 CV? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.