Retro z doby před rokem 1989. Jugoslávský Fiat 128, Zastava 101, se vyráběl 37 let

Zastava 101
Foto: FavCars

Není na světě moc typů automobilů, které by se vyráběly téměř 40 let v podstatě beze změny. Jugoslávská Zastava 101, která se na některých trzích prodávala také pod názvem Skala, však takovým automobilem byla.


Jugoslávie byla před svým rozpadem jakousi Mekkou licenčních automobilů. Jugoslávská vláda se totiž rozhodla jít v automobilové oblasti cestou nejmenšího odporu, a tak se místo drahého a složitého vývoje vlastních vozů rozhodla pro licenční výrobu modelů různých značek. V Jugoslávii se tak vyráběl například malý Renault 4 a později i Renault 18, Volkswagen Brouk, Golf i Caddy, nebo Citroen 2 CV, Diana-6 a modely GS a GSA. Pravděpodobně největší „díru do světa“ však Jugoslávci udělali s modelem Zastava 101. 

"Stojadin" se vyráběl do roku 2008

Zastava 101, která byla jugoslávskou variantou Fiatu 128, se veřejnosti sice představila již v roce 1971, ale největší slávu si užívala až v osmdesátých letech. Jednalo s vlastně o upravenou kopii „stodvacetosmičky“, tedy Fiatu 128. Zastava 101, které se také říkalo „stojadin“, se od originálu lišila především stupňovitou zádí a vyšším podvozkem. Byla to trefa do černého a Zastava 101 zůstala pilířem automobilky až do konce osmdesátých let. Poslední vůz ovšem sjel z výrobní linky až mnohem později, konkrétně v roce 2008, kdy zastaralou automobilku koupil italský Fiat. V roce 2017 však automobilka svoji činnost ukončila.

Ostřikovač jako balónek

Zastava 101 se pochopitelně vyvážela i do tehdejšího Československa a mezi jejími majiteli byla velice oblíbená. Základ spokojenosti vycházel z faktu, že se jednalo v podstatě o Fiat, tedy kapitalistický produkt, na který se přeci jen v tehdejším socialistickém bloku nahlíželo jinou optikou. Řidiči proto autu odpustili i takovou retro „vychytávku“ jako například ostřikovač předního skla, který se ovládal stiskem gumového balónku vlevo od volantu.

Lada, nebo Zastava?

Jedinou vadou na kráse tak byla ve své době u Zastavy snad jedině cena. Ta se podle dostupných pramenů pohybovala kolem částky 65 tisíc Kčs. Tolik ale tehdy stála v podstatě „podpultová“ Lada 1300, resp. VAZ 21011, což byl vlastně také licenční Fiat. V tomto případě však model 124. Domácí škodovky byly ve svých základních verzí přibližně o 10 tisíc korun levnější.

Už jich moc není

Dnes se dá Zastava koupit jen s velkými obtížemi. Na českém internetu jsme našli pouze dva kusy v ceně cca 40 a 70 tisíc korun. Možná to není málo, ale na druhou stranu může Zastava udělat svému majiteli radost i dnes. Stejně tak, jako sovětské Volhy, které kupovali v tehdejším Československu vojáci ze SSSR jako diví. A kdo ví, jestli ze Zastavy nebude za dalších deset, nebo dvacet let zajímavý veterán. To ale ukáže až budoucnost.

Pamatujete na jugoslávskou Zastavu? Máte s ní vlastní zkušenosti, nebo dokonce fotografie? Napište nám do diskuze, nebo na email info@cartrax.cz. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.