Škoda Felicia (1961) – dnes se prodává i za více než milion korun

Foto: Škoda Auto

Tenhle ikonický veterán, který byl již v době svého vzniku nedostatkovým zbožím, se dnes v Čechách prodává za částku až 1,3 miliónu korun. Cena se ale v čase bude jistě ještě zvedat.


Foto: Škoda AutoŠKODA FELICIA z Kvasin patřila mezi lety 1959 a 1964 k nejatraktivnějším vozům své třídy. Zaznamenala výrazné obchodní úspěchy na náročných evropských i zámořských trzích, v tuzemsku patřila k chronicky nedostatkovému zboží. Základní provedení FELICIA se čtyřválcem 1,1 l výkonu 50 k (36,8 kW) doplnila roku 1962 o 5 k (3,6 kW) silnější dvoukarburátorová dvanáctistovka FELICIA Super, dosahující rychlosti 135 km/h. Mladoboleslavská značka nabízela automobily s otevřenou karoserií prakticky bez přerušení půl století: od L&K VOITURETTE A (1905) po ukončení produkce modelů ŠKODA 1101/1102 „Tudor“ (1952). Atraktivní sportovní provedení se do nabídky české značky vrátilo po přibližně šestileté pauze, modelem ŠKODA 450. Vznikl z iniciativy pracovníků výrobního závodu Kvasiny, kteří již v září 1956 na brněnském výstavišti představili prototyp Š 440 Export. Vycházel z dvoudveřového zavřeného automobilu Š 440 „Spartak“. Po několika dalších prototypech a desetikusové „ověřovací sérii“ zamířila v září 1958 k prvním zákazníkům definitivní verze vzdušného modelu ŠKODA 450.


České Porsche se k tuzemským zákazníkům skoro nedostalo, stálo 40 měsíčních platů
Renault Fuego nabízí slušný investiční potenciál. V Čechách ho ale asi nekoupíte
Škoda 1203 byla tak poruchová, že často nedojela ani z továrny do prodejny
Volvo 240 je etalonem bezpečnosti, řídil ho i Ivan Hlinka


Foto: Škoda AutoPočátkem roku 1959 převzal štafetu vůz FELICIA. Jeho vhodně zvolené označení evokuje latinský výraz pro štěstí (felicitas). V duchu tradic značky ŠKODA nesl celokovovou karoserii robustní páteřový rám podvozku. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, příčnému listovému peru zadní nápravy vpředu sekundovaly moderní vinuté pružiny. Kontakt pneumatik s vozovkou podpořily účinné teleskopické tlumiče. Vpředu podélně umístěný motor poháněl zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku. První podvozek v Mladé Boleslavi vyrobili 14. ledna 1959, jeho osazení karoserií a kompletace automobilu probíhaly v závodu Kvasiny. Kromě standardní textilní stahovatelné střechy byl od srpna 1959 nabízen snímatelný laminátový hardtop. Bílé karoserii slušel jahodově červený, FELICIA s některým z tmavších barevných odstínů naopak nesla sněhobílou střechu. Nasazení či sejmutí hardtopu mělo sehrané dvojici zabrat asi 20 minut, při současné manipulaci s textilní střechou půlhodinku. Kromě sedadel řidiče a spolujezdce zbylo v interiéru místo i pro dvě osoby menšího vzrůstu.  

FELICIA vzbudila velkou pozornost také při své prezentaci na autosalonech v Ženevě, Lipsku či New Yorku a na dalších akcích, například v Jižní Americe či Africe. Ve druhém roce kariéry, kdy produkce modelu FELICIA gradovala 4210 kusy, putovaly do zahraničí asi dvě třetiny otevřených vozů ŠKODA. K VIP majitelům patřil populární kanadský hokejista Maurice Richard s více než tisícem branek na kontě. Českoslovenští majitelé se začali sdružovat v zájmových spolcích, z nichž zřejmě největší byl pražský Felicia klub, pořádající populární srazy. 

Foto: Škoda AutoV březnu 1961 se v Ženevě představil facelift vozů ŠKODA FELICIA a OCTAVIA, kromě výraznější přední masky padly do oka především zvýšené zadní blatníky, zakončené kapkovitými svítilnami. Hrdlo palivové nádrže se skrylo pod víčkem, zajištěným z vnitřku vozidla. Kromě estetičtějšího provedení se tím podařilo znesnadnit krádeže paliva. Řadicí páka se přestěhovala z dříve módní polohy pod volantem k podlaze. K pozitivům patřily menší vůle, zpřesňující a zrychlující řazení čtyř rychlostních stupňů vpřed a zpětného chodu. V roce 1962 převzala od základní čtyřválcové jedenáctistovky o 50 k (36,8 kW) štafetu FELICIA Super. Její čtyřválec 1,2 l se dvěma československými karburátory Jikov dával výkon 55 k (40,4 kW). Rychlost vzrostla na 135 km/h při stále příznivé spotřebě 9,5 l benzinu na 100 km. V letech 1959 – 1964 vzniklo celkem 14 863 vozů FELICIA a FELICIA Super.  Žlutá ŠKODA FELICIA vyrobená v roce 1961 pochází ze soukromé sbírky.

Škoda Felicia (1961) – dnes se prodává i za více než milion korun

Škoda Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.