Realita není vždy taková, jak se zdá. Podle toho, co v inzerci ojetých aut tvrdí prodejci, je po škodní události zhruba každé 232. ojeté auto. Ve skutečnosti ale pravděpodobnost, že narazíte na v minulosti poškozené vozidlo, dosahuje u některých značek až 70 %, říká v rozhovoru Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia.
Jaký je největší strašák pro ty, kdo si kupují ojeté auto? Máte nějakou zpětnou vazbu od těch, kteří si prověřovali přes Cebii historii kupovaného auta?
Ano, samozřejmě máme. Největším strašákem jsou asi prodělané havárie, až pak stočený tachometr. Nikdo nechce jezdit v havarovaném autě, a hlavně nikdo nechce vědomě přeplácet skutečnou cenu vozidla třeba i o statisíce.
Je těžké najít v inzerci v minulosti nehavarované auto?
Paradoxně je to spíše naopak. Je těžké najít v inzerci v minulosti havarované auto. Představte si, že jen každé 232. auto má v inzerci na velkých portálech uvedeno, že prodělalo škodní událost. Kdyby to byla pravda, tak se kupující nemusí téměř bát, že by na takové auto narazili a znamenalo by to, že by se v Česku prodávala asi nejlepší auta minimálně v Evropě.
Většinou se spíš říká, že je Česko vrakoviště Evropy, i když v kontextu průměrného stáří vozového parku. Platí to i o haváriích?
Pravdou je, že se k nám dováží často auta po velkých haváriích či dokonce totálních škodách, která se někde levně opraví a zde se prodávají jako nehavarovaná, v perfektním či dobrém stavu. Nezřídka se jim ještě před dovozem stočí tachometr na nějakou atraktivnější hodnotu. Špatná auta vždy směřují na východ, a ne na západ.
Jaký je tedy podíl havarovaných aut mezi prodávanými ojetinami?
U desetiletých aut, což je aktuálně zhruba průměr prodávaných ojetých aut na českém trhu, je po havárii či poškození zhruba 60 % z nich. Pokud se podíváme na auta, která si u nás klienti prověřovali v červenci, tak škodní událost za sebou mělo také 60 % z nich, úplně přesně se jednalo o 59,98 %. Velmi často se prodělané havárie vyskytují u prémiových a luxusních vozidel, která si lidé také častěji prověřují, neboť v případě špatné koupě bývá finanční ztráta větší.
Existují značky, u nichž je pravděpodobnost havárie nízká?
Podle našich dat o vozidlech ne. Prověřovat se vyplatí opravdu vozy každé značky. U některých odhalujeme podíl havarovaných aut třeba okolo 70 % a u jiných třeba okolo 50 %. Pořád se ale jedná o velké množství aut a spoléhat se na to, že pravděpodobnost prodělané havárie je menší, se nemusí vyplatit. Podíl vozidel po škodní události je natolik velký, že by prověření historie vozidla mělo vždy předcházet podpisu kupní smlouvy.
Napadá mne otázka, že pokud by lidé prověřovali historii vozidel tak, jak by měli, kdo by havarovaná auta kupoval?
Koupit si havarované auto nemusí být problém. Každý v nehavarovaném koneckonců jezdit nemůže. Tolik nehavarovaných aut pro všechny není. Může se také jednat o méně vážné poškození. Vždy je ale důležité zjistit, co se stalo, jak bylo auto opraveno, zda je bezpečné provozu a v neposlední řadě, zda kupní cena odpovídá skutečné ceně vozidla. V rámci prověření vozidla na www.cebia.com mohou kupující zjistit výši škody, kdy k ní došlo, mohou vidět fotografie vozu po havárii a mohou si u vozidel prověřit i jejich aktuální tržní cenu.