Podvody s ojetými vozidly neustávají. Ani více než 35 let od revoluce se zatím nepodařilo klamání zákazníků zamezit. O tom, že podvody jsou sofistikovanější a podvodníci zdatní manipulátoři, hovoří v rozhovoru Martin Pajer
Jste ředitelem Cebia už přes třicet let a s prověřováním historie vozidel máte velké zkušenosti. Je něco, co vás ve vašem oboru ještě překvapí?
Překvapuje mě, že po třiceti letech se množství podvodů snad ještě zvyšuje. Respektive podvádí se jinak. Stáčení tachometrů je čím dál sofistikovanější, už jde o počítačový proces, kdy se kilometry snižují ve všech řídících jednotkách, a je proto těžší stočený tachometr fyzicky odhalit. Celkově se zlepšují technologie, podvodníci jsou často výborní manipulátoři, vědí přesně, co kterému zákazníkovi říci a jak jeho rozhodnutí ovlivnit. Podvádí se skoro se vším, nejen s tachometry či haváriemi, ale i stářím vozidla, jeho původem, odcizením, financováním, výbavou, počtem majitelů i identitou.
Je vůbec něco na autě, s čím se nepodvádí?
S nadsázkou řečeno třeba s tím, na jaké palivo auto jezdí. Ale i zde se dá říci, že u elektromobilů nemusí informovat prodejce o skutečném stavu baterie a dojezdu. Dále bych řekl třeba o motoru či jiných součástkách, ale řada aut má deklarovaný výborný či dobrý stav, přitom ve skutečnosti už některé komponenty dosluhují. Podvodníci mohou lhát o čemkoliv, proto je důležité se obzvlášť v dnešní době na jejich slova nespoléhat. Konec konců, oni v tom autě jezdit nebudou.
U kolika procent prodávaných aut je nějaký nešvar?
Zjistili jsme, že u čtyř aut z pěti v inzerci něco nesedí, nebo není vůbec zmíněno. Někdy se jedná o banality, které mají jen malý vliv na cenu a spíše jde o to vozidlo zatraktivnit. Například dešťové senzory, šestistupňová převodovka či automatická klimatizace. Auto tuto výbavu ve skutečnosti nemá, ale zákazník se zajde na něj podívat a pak už ho buď koupí, nebo ho prodejce přesvědčí ke koupi jiného vozidla. U třetiny inzerátů spočívá nešvar v tom, že klamou o počtu předchozích majitelů, respektive o tom, že auto mělo jen jednoho. Horší ale je, když inzerát lže o kilometrovém nájezdu anebo zatajuje prodělanou havárii. Auto může být třeba po totální škodě a v inzerci je uvedený perfektní stav.
To se stává často?
Rozhodně to není nic výjimečného. Narazit na takový inzerát je poměrně snadné. Můžete se setkat také s autem, které bylo svařené ze dvou. A věřte, že na fotkách bude vypadat perfektně. Troufnu si říci, že většina kupujících by to neodhalila ani ve chvíli, kdy by si ho mohla ve skutečnosti prohlédnout.
Je způsob, jak to jednoduše odhalit?
V rámci prověření historie vozidla, což lze udělat online na www.cebia.com, dáváme podrobný návod na kontrolu originality identifikátorů. Což znamená, že si zákazník může zkontrolovat, zda vozidlo nebylo nelegálně předělané, ať už svařené ze dvou, nebo zda nová identita nezakrývá krádež. Pokud by to pro něj bylo složité, může si u nás nechat originalitu vozidla fyzicky zkontrolovat našimi odborníky. V každém případě by si měl ale prověřit historii vozu, to je základ.
Co k tomu potřebuje?
Stačí znát VIN vozidla a během pár minut zjistí všechny dostupné informace o tom, co vozidlo prožilo. Nejen průběžné stavy kilometrů, a tedy možnost odhalení stočeného tachometru, ale samozřejmě i historii poškození a havárií s možností vidět fotky poškozeného auta, kromě data první registrace v ČR a ve světě také skutečný rok výroby, který se může od registrace lišit, servisní historii, skutečný původ, může si zkontrolovat odcizení, zda auto není zatížené leasingem, zda nejezdilo jako taxi, jaká je jeho výbava dle výrobce či například jak bylo vozidlo v minulosti inzerováno. A to vše nejen u tuzemských vozidel, ale i u těch ze zahraničí. Už dávno není pravda, že jsou dostupné jen informace z Česka. Dneska už známe historii nejen evropských aut, ale také těch ze zámoří.