„Blokuji je schválně,“ říká živnostník, který nesouhlasí s dotacemi na elektrické vozy

Blokování dobíjecí stanice
Foto: Jan Smékal

Živnostník nebo firma může aktuálně získat státní podporu na elektromobil ve výši až 300 tisíc korun a na dobíjecí stanici až 150 tisíc korun. Ne všem se to ale líbí, a ne pro všechny je taková dotace přínosná


Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo program s názvem „Záruka Elektromobilita“ v rámci kterého mohou živnostníci a firmy čerpat dotaci až 200 tisíc korun na osobní automobil, až 300 tisíc korun na užitkový automobil kategorie N1 a N2, a dále až 150 tisíc na neveřejnou dobíjecí stanici. Poměrně štědrá dotace se ale nelíbí všem. Objevují se názory, že podobné dotace pokřivují trh a vytvářejí pro jednotlivé subjekty nerovné podmínky. Někteří nespokojenci pak svůj nesouhlas s dotacemi vyjadřují třeba i tak, že blokují dobíjecí místa.

Stát z mých daní platí moji konkurenci

Jedním z těch, kdo s podobnými dotacemi nesouhlasí, je i pan Jaromír z Rokycan. Pracuje jako řidič a se svým vozem rozváží po okolí zákusky a pečivo. Úvodní fotografie sice nezobrazuje jeho auto, ale má prý pro podobné chování pochopení: „Taky bych si mohl zažádat o dotaci, ale je to pro mě nepoužitelné. Denně najezdím asi 350 kilometrů a dodávka na elektřinu mi tak vůbec nedává smysl. Mám proto dodávku s naftovým motorem“, říká Jaromír a pokračuje: „Přijde mi ale nefér, že řidič, který dělá úplně stejnou práci například v Praze, kde jsou cukrárny na každém rohu, a který tak ujede sotva polovinu toho, co já, takovou dotaci čerpat bude. Pro něj totiž malý dojezd elektrické dodávky problém není. Takže já v podstatě ze svých daní přispívám na podnikání konkurence. Když přijedu někam, kde jsou parkovací místa pro elektromobily, klidně tam zaparkuji. Schválně. Vždyť si to platím.“

Záruku lze čerpat i na dobíjecí stanice

Záruku a příspěvek lze získat nejen na pořízení auta, ale také na vybudování dobíjecí stanice. Program umožňuje pořídit ji současně s vozidlem, podmínkou také je, že dobíječka bude neveřejná a podnikatelům či firmám bude sloužit pouze pro jejich vlastní potřebu. Stanici může klient pořídit i z vlastních zdrojů, je však potřeba, aby byla zakoupena až po podání žádosti o záruku k úvěru na pořízení vozidla.

Jsou dotace na cokoliv fér?

V principu je asi pravda, že dotace obecně mohou „pokřivovat“ trh. V tržním hospodářství by dotace vůbec neměly existovat. Proč jeden zemědělec dotaci dostane a druhý ne? Proč někdo dostane dotaci na vybudování penzi=onu a lyžařského areálu a druhý ne, proč taxikář, který chce jezdit v elektrickém autě dostane celkem až 350 tisíc a ten, kdo používá auto se spalovacím motorem nedostane ani korunu? Je to správně? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.