Ženy za volantem mají na asistenční systémy trochu jiný názor, než jejich mužští kolegové. I ony ale některé z nich vnímají jako velké „prudiče“. Překvapením ale je, že ten největší otrava v jejich výčtu chybí.
Ženy řídí opatrněji, více dodržují dopravní předpisy a většinou nemají potřebu „nandat“ to ostatním řidičům třeba kvůli pomalé jízdě nebo letargického rozjezdu na semaforech. V jednom se ale se svými mužskými kolegy za volantem shodnou. Některé asistenční systémy totiž i ženy vnímají jako neskutečně otravné a někdy i zbytečné. Pět českých řidiček ve věku 24 – 46 let se s námi o své názory podělilo a seřadily je od toho nejméně otravného až po toho největšího „prudiče“. Systém "Start/Stop" ale mezi jejich favority nenajdete.
Chlapům prý nejvíce vadí systém "Start/Stop". Mně nevadí, vůbec ho nevnímám. Ale držení v jízdním pruhu. To bych někdy vraždila...
Jana Bellová, 32 let
Systém sledování únavy řidiče
Tenhle systém najdete dnes v automobilech mnoha značek. Namátkou můžeme jmenovat například Volkswagen, Ford, DS Automobiles, Škoda nebo třeba Mercedes. Systém má za úkol upozornit řidiče, že jeho koncentrace na řízení slábne a že by bylo dobré zastavit a odpočinout si. Zmíněný stav indikuje různými zvuky a například i ikonou šálku kávy na přístrojové desce. Některé systémy pracují s úhlem natočení volantu, četnost a sílu sešlapávání pedálů nebo například příčné zrychlení. Ty sofistikovanější systémy pracují s kamerou umístěnou například ve zpětném zrcátku nebo třeba sloupku volantu. Podle uživatelů systému systém často nefunguje správně, detekuje únavu například i po třiceti minutách jízdy nebo vůbec.
Rádce řazení
Indikátor řazení je vymyšlen jako pomůcka pro řidiče, kteří neví, kdy a jak řadit, aby provoz vozu byl co nejvíce ekonomický. Bylo by to možná fajn, kdyby však hlavním kritériem pro indikaci změny řazení nebyl ekologický pohled, resp. snaha o co nejnižší emise. Indikátor totiž často radí tak, že při jeho uposlechnutí je motor podtočen, což neprospívá například dvouhmotovým setrvačníkům. Podle mnoha řidičů je proto výrazně lepším indikátorem řazení otáčkoměr a sluch a zkušenosti řidiče. Kdo má problém se řazením, ať si raději pořídí vůz s automatickou převodovkou.
Držení auta v jízdním pruhu
Podle mnohých účastníků ankety jde o velmi nepříjemný asistenční systém, který ihned po nastartování vozidla vypínají. Jako nejčastější výtku uvádějí příliš razantní zásah systému do řízení a to i v případě, že řidič je pozorný a v pruhu se drží. Typicky to je například na okresních silnicích, kde systém reaguje na bílé krajnice, jestliže řidič jede příliš blízko. Dalším problémem může podle řidičů být žluté vodorovné dopravní značení, resp. přejezd mezi pruhy, kde se nově vyznačený jízdní pruh kříží s tím původním. Systém auto téměř strhne podle bílé čáry, což v zúžených pruzích může způsobit řidiči značné problémy.
Jaký asistenční systém nejvíce vadí vám? Napište nám do diskuze