Bude to časem v Česku jako na Kubě, kde běžně jezdí auta přes padesát let stará? Podle Svazu dovozců automobilů totiž český vozový park neustále stárne. Na konci září 2022 bylo průměrné stáří osobního vozidla v Česku 15,83 roku.
Trh s novými i ojetými vozy nezažívá v Česku aktuálně zrovna to nejlepší období. Už i ty nejzoufalejší autobazary přestaly pouštět do médií nesmyslné PR články o tom, jak jdou auta na dračku, jak budou do nekonečna zdražovat a že kdo nekoupí teď, nekoupí už nikdy. Stačí se do nějakého bazaru podívat a většinou tam kromě personálu nikoho nepotkáte. Důvodů je několik.
Lidé se u ojetých aut bojí neočekávaných investic nad rámec běžné údržby. Nechtějí, aby je v současné ekonomické situaci překvapila nějaká skrytá vada
Tomáš Šmejkal; Datový analytik CarTrax.cz
Auto se aktuálně stává zbytnou věcí. Kdo tedy nepotřebuje akutně řešit svoji mobilitu, odkládá nákup auta na později. Přednost dostávají splátky hypoték, zálohy na energie a svoji roli pochopitelně hrají i blížící se Vánoce. Dalším důvodem menšího zájmu o nákup aut je současná cena peněz. Velká část zákazníků nakupovala nový, nebo ojetý vůz s využitím nějakého finančního produktu. Ať již u svojí banky, nebo přímo u prodejce. Jenže aktuální úroky, které mnohdy atakují hranici 10 procent, dělají z takového nákupu docela drahou záležitost. Tím spíše, když hodnota běžného ojetého auta v čase klesá.
Datový analytik Tomáš Šmejkal ze společnosti CarTrax, která se na českém trhu zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel, odhaduje, že se stáří českého vozového parku bude i nadále zvyšovat. „Jako na Kubě to tady podle mě rozhodně nebude“, říká Šmejkal a pokračuje: „Ale může se stát, že se staneme takovou ´evropskou Kubou´. Výraznější stárnutí českého vozového parku totiž způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak i dovoz ojetých aut s vysokým průměrným stářím, o která není v zahraničí zájem. Kdyby byl, nebudou je k nám místní prodejci vyvážet". Podle Šmejkala má navíc velká část dovezených vozidel, která jsou starší 15 let, nějakou zásadnější vadu. Tu se prý občas pokusí někteří prodejci jenom neodborně opravit a rychle umístit auto na trh.
Podle Šmejkala je proto v poslední době patrný zajímavý trend: „Zájemci o ojetý vůz chtějí velmi pečlivě znát jeho aktuální technický stav a náklady na případné opravy. Ještě před pár měsíci je zajímalo většinou pouze to, jestli auto nemá přetočený tachometr, případně, jestli není po nějaké těžké havárii. Nyní se klienti zajímají podrobně například i o stav tlumičů, brzd, výfuku, atd… Prostě se bojí, aby nemuseli do auta investovat další finanční prostředky nad rámec běžné údržby“, popisuje situaci Šmejkal.
Plánujete v nejbližší době nákup ojetého auta? Jak bude staré a jakým způsobem si ověříte jeho technický stav? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jiří Soukup; SDA, CarTrax