Jeremy Clarkson nechápal. Škoda Yeti byla průkopníkem. Vznikly i málo známé verze

Foto: ŠKODA Auto

Jeremy totiž srovnával model Yeti na rozkopaném okruhu se slavným sporťákem, nechal skrz něj proběhnout družstvo hasičů nebo s autem projel hořícím domem. Na závěr testu nechal na střeše auta přistát vrtulník.


První novodobé SUV značky ŠKODA se jmenovalo Yeti. Sériový vůz vzešel z dvojice konceptů a odvozeny od něj byly i některé méně známé verze. V roce 2005 představila ŠKODA Auto na ženevském autosalonu studii malého SUV Yeti. V době premiéry šlo zatím jen o designové cvičení, studie navazovala na předchozí koncept Roomster a rozvíjela určité části zamýšleného designového jazyka značky ŠKODA. Reakce odborné a laické veřejnosti na nový koncept byly velmi příznivé, a tak začala automobilka připravovat sériovou verzi.

Ta přišla k zákazníkům o čtyři roky později jako první novodobé SUV značky ŠKODA (za předchůdce dnešních SUV z Mladé Boleslavi můžeme považovat model Trekkavyráběný v 60. a 70. letech minulého století na Novém Zélandě). Koncept Yeti ovšem nevznikl jen v modrém exempláři představeném v Ženevě roku 2005. Ještě v tomtéž roce se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představilo druhé provedení v oranžové barvě, které mělo odnímatelný díl střechy nad předními sedadly a nad zadními sedadly skládací plátěnou střechu.

Kromě vize toho, jak by mohlo vypadat SUV značky ŠKODA, pak Yeti v případech obou konceptů ukazoval řadu zajímavých chytrých a praktických řešení, o kterých konstruktéři uvažovali. Studie například měly jen jeden stěrač ukrytý v pravém čelním sloupku, páté dveře byly dvoudílné a spodní část, která se sklopila do roviny s podlahou, mohla sloužit jako lavice na sezení. Nebo sem šel umístit nosič na dvě jízdní kola. Dále tu byla například chlazená nádržka na vodu ve středové konzoli, vyjímatelná navigace a u oranžového konceptu se dala zadní sedadla složit do roviny s podlahou tak, že vznikla rovná ložná plocha. To byla předzvěst praktičnosti sériového provedení.

Zatímco koncepty Yeti byly svou velikostí spíše outdoorové a městské crossovery zaměřené na mladší aktivní publikum, sériový Yeti dovedl zaujmout daleko širší spektrum zákazníků. Ponechal si svébytný design konceptů, oproti nim však narostl, zmohutněl a dostal vyspělejší techniku: mimo jiné platformu z modelu Octavia, která umožňovala zabudování pohonu všech kol. Yeti se tedy stal skutečným SUV s nesmírně praktickým a variabilním interiérem, jehož vlastnosti v dobovém testu velebil i slavný Jeremy Clarkson. „Yeti je nejlepší auto na světě,“ prohlásil tehdy slavný moderátor, zatímco například srovnával vůz na rozkopaném okruhu se slavným sporťákem, nechal skrz něj proběhnout družstvo hasičů nebo s autem projel hořícím domem. Na závěr testu nechal na střeše auta přistát vrtulník.

Design sériového modelu Yeti rozhodně ctil ducha původního konceptu. Kromě toho, že se Yeti veřejnosti líbil, to mělo i několik praktických důvodů. Například v podstatě kolmá záď, která sice v sériovém provedení nedostala vertikální světlomety ve sloupcích karoserie, zvyšovala užitnou hodnotu auta a zároveň snižovala intenzitu zahřívání interiéru na slunci. To byl u jinak bohatě prosklené karoserie příjemný detail. 

V době, kdy se Yeti objevil na trhu, tedy v roce 2009, nebyly vozy SUV zdaleka tak populární jako dnes, ale Yeti okamžitě zabodoval. A s tím, jak obliba vozů SUV rostla, rostla i obliba tohoto modelu. Konstruktéři si tak pohrávali s nápady, jak modelovou řadu Yeti rozšířit.

Teprve před nedávnem tak například automobilka odhalila, že na přelomu let 2012 a 2013 připravila prototyp pick-upu odvozený od modelu Yeti. Užitkové provedení je konstrukčně neobvyklé. „Přední část byla v podstatě beze zbytku převzata ze sériového modelu YETI, zadní platforma, včetně nápravy, odpružení a zavěšení, pocházela z Volkswagenu Caddy Max. Panely karoserie v zadní části samozřejmě ušili designéři na míru tomuto provedení,“ říká Martin Kadlec z Centra vývoje zkouškových karoserií ŠKODA Auto, který se na vývoji pick-upu podílel.

Výsledkem byl velmi praktický pick-up vybavený motorem 2,0 TDI o výkonu 125 kW s pohonem 4 × 4. Zatímco klasický YETI měřil na délku 4 223 mm, pick-up dosahoval délky 4 876 mm, přičemž většina z tohoto navýšení šla na vrub prodlouženému rozvoru (z 2 578 mm na 3 006), část i protaženému zadnímu převisu (985 vs. 768 mm). Ložná plocha měla rozměry 1 936 × 1 170 mm a korba byla na poměry kompaktních pick-upů nezvykle hluboká: 625 milimetrů. To bylo dáno tím, že základem byl vůz SUV vyšší konstrukce než u běžných kompaktních pick-upů. Jakkoli byl výsledek praktický, sériové výroby se nakonec nedočkal.

Přesto se Yeti vyráběl i v prodloužené verzi. Ta se představila v podstatě s modernizací modelu v roce 2013 a určena byla výhradně pro čínský trh. Zákazníci v Číně si totiž potrpí na podélný prostor na zadních sedadlech (často se nechávají ve svých autech vozit), a tak se tu rozvor natáhl na 2 638 milimetrů (o 60 víc než běžné provedení).

Škoda Yeti zůstala ve výrobě do roku 2017 a stala se nesmírně úspěšným modelem, celkem se jí prodalo přes 630 000 kusů.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.