Made in USA? Tak určitě! Ford padá kvůli dílům z Mexika a Číny

Foto: Michal Mrázek

Navzdory rekordním tržbám Ford ve druhém čtvrtletí roku 2025 vykázal čistou ztrátu, a to poprvé od roku 2023. Důvod? Prudce narůstající celní náklady, které automobilce přepisují letošní rozpočet a nutí ji přehodnotit výhled zisku.


Z původně odhadovaných 2,5 miliardy dolarů se celní zátěž zvedla na 3 miliardy, přičemž za samotné druhé čtvrtletí Ford utratil 800 milionů jen na cla – zejména za dovoz oceli, hliníku a klíčových dílů.

EBIT letí dolů

Ford upravil svůj výhled EBIT (zisk před úroky a zdaněním) na 6,5–7,5 miliardy USD, což je o 1 miliardu méně, než sliboval ještě v únoru (7–8,5 miliardy USD). Cla tak už nejsou jen vedlejším rizikem – stala se centrálním faktorem ziskovosti.

Přestože 80 % vozidel prodávaných Fordem v USA se vyrábí lokálně, což mu dává výhodu oproti konkurentům (GM: 55–60 %, Stellantis: ještě méně), silná závislost na dovážených komponentech – především u elektromobilů a hybridů – jej stále vystavuje dopadům celně-nákladových šoků.

Z aktuálních čísel vyplývá, že Ford čelí menší celní zátěži než jeho konkurenti, ale ani on není v bezpečí. Ve druhém čtvrtletí "utratil" za cla přibližně 800 milionů dolarů, přičemž odhadovaná celoroční ztráta kvůli celním opatřením dosahuje 3 miliard dolarů. General Motors je na tom ještě hůř – za druhé čtvrtletí uvádí ztrátu 1,1 miliardy dolarů a celoroční dopad se pohybuje mezi 4 a 5 miliardami. Stellantis sice očekává nižší celkovou ztrátu ve výši 1,7 miliardy, nicméně jen za první polovinu roku vykázal čistou ztrátu 2,65 miliardy dolarů. Ford sice díky silné domácí výrobní bázi mírní celkové škody, ale jeho závislost na dovážených komponentech, především pro segment elektromobilů, jej i tak výrazně zatěžuje.

Tlak z Bílého domu a obchodní diplomacie

Finanční ředitelka Fordu Sherry Houseová uvedla, že automobilka je ve „téměř každodenním kontaktu s Washingtonem“. Jde o vyjednávání výjimek z tarifů na ocel a hliník, které prezident Trump zdvojnásobil na 50 %.

Ford má sice silný americký „narativ“ (nejvyšší podíl domácí výroby), ale bez konkrétních obchodních dohod zůstává v nevýhodě oproti dovozcům z Japonska, Jižní Koreje a EU, kteří uzavřeli s USA dohodu o 15% clech.

 

Shrnutí pro automotive sektor

  • Ford drží lepší pozici než GM a Stellantis díky domácí výrobě

  • Celní ztráta 3 miliardy USD už ale není marginální – stává se strukturálním problémem

  • Segment elektromobilů a hybridů je extrémně citlivý na dovozní cla

  • Zákazníci i flotiloví odběratelé musí počítat s dražšími vozy a menšími pobídkami

  • Vyjednávání s Washingtonem a obchodními partnery je teď pro Ford stejně důležité jako produktová strategie

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.