Navzdory rekordním tržbám Ford ve druhém čtvrtletí roku 2025 vykázal čistou ztrátu, a to poprvé od roku 2023. Důvod? Prudce narůstající celní náklady, které automobilce přepisují letošní rozpočet a nutí ji přehodnotit výhled zisku.
Z původně odhadovaných 2,5 miliardy dolarů se celní zátěž zvedla na 3 miliardy, přičemž za samotné druhé čtvrtletí Ford utratil 800 milionů jen na cla – zejména za dovoz oceli, hliníku a klíčových dílů.
EBIT letí dolů
Ford upravil svůj výhled EBIT (zisk před úroky a zdaněním) na 6,5–7,5 miliardy USD, což je o 1 miliardu méně, než sliboval ještě v únoru (7–8,5 miliardy USD). Cla tak už nejsou jen vedlejším rizikem – stala se centrálním faktorem ziskovosti.
Přestože 80 % vozidel prodávaných Fordem v USA se vyrábí lokálně, což mu dává výhodu oproti konkurentům (GM: 55–60 %, Stellantis: ještě méně), silná závislost na dovážených komponentech – především u elektromobilů a hybridů – jej stále vystavuje dopadům celně-nákladových šoků.
Z aktuálních čísel vyplývá, že Ford čelí menší celní zátěži než jeho konkurenti, ale ani on není v bezpečí. Ve druhém čtvrtletí "utratil" za cla přibližně 800 milionů dolarů, přičemž odhadovaná celoroční ztráta kvůli celním opatřením dosahuje 3 miliard dolarů. General Motors je na tom ještě hůř – za druhé čtvrtletí uvádí ztrátu 1,1 miliardy dolarů a celoroční dopad se pohybuje mezi 4 a 5 miliardami. Stellantis sice očekává nižší celkovou ztrátu ve výši 1,7 miliardy, nicméně jen za první polovinu roku vykázal čistou ztrátu 2,65 miliardy dolarů. Ford sice díky silné domácí výrobní bázi mírní celkové škody, ale jeho závislost na dovážených komponentech, především pro segment elektromobilů, jej i tak výrazně zatěžuje.
Tlak z Bílého domu a obchodní diplomacie
Finanční ředitelka Fordu Sherry Houseová uvedla, že automobilka je ve „téměř každodenním kontaktu s Washingtonem“. Jde o vyjednávání výjimek z tarifů na ocel a hliník, které prezident Trump zdvojnásobil na 50 %.
Ford má sice silný americký „narativ“ (nejvyšší podíl domácí výroby), ale bez konkrétních obchodních dohod zůstává v nevýhodě oproti dovozcům z Japonska, Jižní Koreje a EU, kteří uzavřeli s USA dohodu o 15% clech.
Shrnutí pro automotive sektor
-
Ford drží lepší pozici než GM a Stellantis díky domácí výrobě
-
Celní ztráta 3 miliardy USD už ale není marginální – stává se strukturálním problémem
-
Segment elektromobilů a hybridů je extrémně citlivý na dovozní cla
-
Zákazníci i flotiloví odběratelé musí počítat s dražšími vozy a menšími pobídkami
-
Vyjednávání s Washingtonem a obchodními partnery je teď pro Ford stejně důležité jako produktová strategie