Myslel, že má přednost zprava. Neznalost modré značky ho přišla na 200 tisíc korun

Foto: Jan Smékal

Kde není přednost v jízdě upravena značkami, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava. Jsou ale výjimky, jejichž neznalost se může krutě vymstít a přijít na statisíce


Modrá značka IZ5a, tedy „Obytná zóna“ je pro mnoho řidičů stále velkou neznámou. Většinou sice vědí, že označuje obytnou zónu, ale co to pro ně v reálu znamená, často vůbec netuší. Příkladem může být řidič z Mladoboleslavska, který si krátil cestu domů průjezdem obytnou zónou v jedné z blízkých vesniček. Myslel si, že má při výjezdu z obytné zóny přednost zprava, ale neměl.

Jak to tedy je s předností při vyjíždění z obytné zóny? Zákon o přednosti zprava říká toto: „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějících zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava“. Ale pozor. Zákon zároveň říká, že:

  • Při výjezdu z obytné zóny dává řidič přednost všem vozidlům či organizovaným skupinám chodců
  • Tato přednost nemusí být nijak zdůrazněna, např. dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“
  • Značka „Konec obytné zóny“ ukládá povinnost dát přednost sama o sobě. Obytná zóna je totiž postavena na úroveň například polní nebo lesní cesty 

Zmíněný řidič se ale domníval, že má při výjezdu z obytné zóny přednost zprava on a způsobil nehodu. A nehoda to nebyla vůbec malá. Jeho Škoda Kodiaq měla zcela zdemolovanou levou přední část vozu, vystřelené airbagy, hnutou nápravu i prahy. Škoda za necelých 200 tisíc korun a navíc tučná pokuta. Řidič si navíc zpočátku myslel, že nehodu způsobila řidička vozidla, které přijíždělo zleva. Až policejní hlídka ho vyvedla z omylu.

Jenže přednost jízdy není jedinou záludností obytné zóny. Častým přestupkem je také překročení rychlosti. I když je obytná zóna v obci, kde lze jezdit rychlostí 50km/h, značka „Obytná zóna“ snižuje maximální povolenou rychlost na pouhých 20km/h. Podle některých řidičů jsou místa, kde policie rychlost v obytných zónách skutečně kontroluje a údajně drtivá většina řidičů povolenou „dvacítku“ překročí.

A ještě jedna záludnost na řidiče v obytné zóně čeká. Parkování. Parkovat v obytné zóně sice lze, ale pouze na místech označených jako parkoviště. Stát na silnici se nesmí, ale zastavit, například pro nastoupení/vystoupení osob, nebo třeba kvůli  naložení a vyložení nákladu, samozřejmě nijak omezeno není.

Věděli jste, jak to je s předností zprava při výjezdu z obytné zóny? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.