Hazardují se životy ostatních řidičů a jejich chování nelze nijak vysvětlit ani omluvit. Z chování některých řidičů na českých silnicích totiž zůstává rozum stát
Nájezd z pražské Jižní spojky na dálnici D 10 je místem častých dopravních nehod. Nejčastějším důvodem je nerespektování rychlosti a dopravního značení. Přejíždění z levého rychlého pruhu přes plné čáry do pruhu odbočovacího není na tomto místě nic neobvyklého. Někdy jde skutečně o centimetry, někdy, bohužel, končí podobná situace vážnou nehodou.
Podobně jako řidička na titulní fotografii totiž najíždí do odbočovacího, resp. připojovacího, pruhu několik řidičů denně. V této situaci šlo při rychlosti cca 80km/h skutečně o centimetry, a přejetím z pruhu do pruhu porušila řidička hned několik paragrafů Zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ten říká, že za samotné přejetí plné čáry hrozí sankce do 2 000 Kč na místě a nejsou za to žádné body. Naproti tomu za porušení zákazu předjíždění v případech, kdy je to zákonem nebo značkami zakázáno, hrozí sankce 5 až 10 tisíc Kč pokuty, zákaz řízení na šest až dvanáct měsíců a 7 bodů navrch.
Jde o obdobný přestupek jako při napojování se na komunikaci z připojovacího pruhu. I tady zákon 361/2000 Sb. hovoří jasně: „Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu“. Mnoho řidičů si ale pojem „ohrožení“ vykládá po svém, a buď z neznalosti, nebo kvůli vysokému stupni agresivity, ohrozí kolemjedoucí řidiče, případně způsobí nehodu, často fatální. Co to ale v praxi znamená „ohrozit“ a jak se má správně najíždět z připojovacího pruhu?
Zákon 361/2000 Sb. říká, že: „…nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku silničního provozu nevzniklo žádné nebezpečí…“. Často ale řidiči, kteří se z připojovacího pruhu snaží zařadit do pruhu průběžného, ohrozí i několik dalších řidičů najednou. Mezi nejčastější prohřešky v takovém případě patří agrese a nerozhodnost. Třetím častým důvodem nehod u připojování do průběžného pruhu je potom přehnaná ohleduplnost, která ve finále ale žádnou ohleduplností není.
Jaké máte zkušenosti vy? Napište nám do diskuze