Nejprodávanější česká ojetina Škoda Octavia z roku 2015 a nájezdem 100.000 až 120.000 kilometrů může mít hodnotu 235.000 korun, ale také 400.000 korun. Cenu totiž ovlivňuje nejen výbava a motorizace, ale i mnoho dalších faktorů
Letošní zima byla po dlouhé době vydatná, sněhu byl dostatek, byť lyžaři si ho kvůli pandemickým omezením prakticky neužili. Většina vozů tak jezdila hlavně ve městech, kde technické služby nešetřily solí, která je pro auta zimním nepřítelem číslo jedna. Mrazy zas mohly negativně ovlivnit kapacitu autobaterií. S příchodem jara tak nastává čas na důkladnou očistu vozu a kontrolu funkčnosti všech jeho součástí.
Cenu každého ojetého vozu ovlivňuje hned několik faktorů. Počet předchozích majitelů, servisní historie, původ vozidla, počet najetých kilometrů, stáří a v neposlední řadě i aktuální technický stav
Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO
Zejména zasněžené zimní měsíce bývají pro auta těžkou zkouškou. Všudypřítomná posypová sůl se dostává i do míst, která by majitele ani nenapadla. Pokud například nastoupíte do vymrzlého auta s botami od sněhu a soli a zapnete topení, sníh se solí se rozpustí a dostane se až na kovové konstrukce pod koberci, kde může způsobit korozi. Ještě více pochopitelně trpí podvozek. Proto je důležité po zimě všechna místa, kam se sůl mohla dostat, co nejdříve očistit a vymýt. Stejně tak v zimních měsících trpí i brzdová soustava a výfukový systém. Častá návštěva myčky by tak měla být v zimě standardem. Rozhodně je lepší využívat ruční vysokotlaké myčky, kde nehrozí poškození laku kartáči.
"Technický stav zpravidla odpovídá tomu, jak se o něj předchozí majitel staral. Dvě auta stejného modelu, stejného roku výroby a podobného nájezdu se ale mohou na ceně lišit řádově o desítky tisíc korun právě v závislosti na technickém stavu a vzhledu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.
Nemile dokáže po zimě překvapit i akumulátor, kterému teploty pod bodem mrazu rozhodně nesvědčí. Stav akumulátoru bohužel pohledem nepoznáte. Pokud nevlastníte zátěžový měřič, budete si muset stav autobaterie ověřit v servisu. Zátěžový měřič odhalí, zda je baterii po zimě potřeba jen dobít, nebo rovnou vyměnit. Pozornost byste měli věnovat i stěračům, které se v průběhu zimy musí potýkat s nadměrným opotřebením stíracích lišt při odstraňování většího množství hrubších nečistot nebo i ledu a sněhu. Koncem března přichází i čas na výměnu pneumatik ze zimních na letní. Obecně platí, že výměnu je vhodné naplánovat na dobu, kdy se teploty stabilně drží nad 10°C.
Dobře udržovaný a pravidelně servisovaný vůz totiž svému majiteli nejen dobře slouží, ale zároveň si i déle udrží hodnotu. Například nejprodávanější česká ojetina Škoda Octavia z roku 2015 a nájezdem mezi 100.000 a 120.000 kilometrů může mít hodnotu 235.000 korun, ale také 400.000 korun. A to už je celkem pádný argument pro to, dopřát svému vozu více péče