Podvody v bazarech? Prodejci ojetin údajně běžně slibují výbavu, kterou auto nemá

Foto: Pixabay

Pro některé zájemce o ojetý vůz je komfortní výbava mnohdy důležitější, než třeba motor nebo typ karoserie. Nepoctiví prodejci toho využívají, a v inzerátech uvádějí výbavu, kterou ale dané vozidlo nemá


Výbava ojetiny patří při výběru auta k těm nejvýznamnějším kritériím. Výjimkou totiž nejsou zákazníci, pro které jsou například vyhřívaná sedadla nebo komfortní odemykání důležitější než motor nebo dokonce typ karoserie. Prodejci to samozřejmě vědí a ti nepoctiví toho bez rozpaků využívají. Slibují totiž v inzerátech prvky, které konkrétní vůz nemá. Spoléhají na to, že si zákazník před podpisem smlouvy chybějících položek nevšimne nebo že se ho alespoň podaří přesvědčit na jiný vůz z nabídky.

Naše zkušenosti potvrzují, že prodejci "vylepšují" auta nabízená v inzerátech zcela běžně
Jan Skála,  Carvago

Podle dat společnosti Carvago prodejci ojetin nejčastěji přikrášlují skutečnou výbavu v následujících případech. Čísla v závorkách vyjadřují podíl případů, kdy daný prvek v kontrolovaném voze chyběl, přestože v inzerátu uveden byl.  „Vedle inzerování vozů, které ve skutečnosti vůbec neexistují a mají jen přilákat zákazníky do bazaru, a tajení informací o skutečném technickém stavu je právě nepravdivě uváděná výbava prohřeškem, s nímž se v rámci služby CarAudit setkáváme v největší míře", tvrdí Skála. 

Elektricky seřiditelná sedadla (20 %)

Není sedačka v elektrice jako sedačka v elektrice. Pod tímto pojmem si můžeme představit téměř cokoliv od pouhého nastavení vzdálenosti od volantu přes základní čtyřsměrné seřízení sedadla řidiče až po příplatková komfortní „křesla“ v prémiových vozech nejvyšší třídy. Pokud auto elektricky nastavitelná sedadla opravdu má, prodejce je obvykle do inzerátu nafotí. Jestliže inzerát elektrická sedadla slibuje, ale na fotkách nejsou, mějte se na pozoru. U prémiových vozů, v nichž bývají elektrické sedačky standardem, se naopak setkáváme s tím, že prodejci vydávají základní variantu sedadel za příplatkovou komfortní. 

Tempomat nebo adaptivní tempomat (15 %)

Přestože v moderních vozech není tempomat již takovou vzácností jako kdysi, zejména u menších a levnějších modelů vozy bez tempomatu stále najdeme. Prodejci však mají ve zvyku u některých modelů uvádět tempomat prakticky vždy, bez ohledu na realitu. Výjimkou nejsou ani případy, kdy vůz sice tempomat má, ale obyčejný, zatímco inzerát slibuje tempomat adaptivní – tedy takový, který samočinně udržuje podélný odstup od vozidla jedoucího vpředu. Vodítkem mohou být ovládací prvky. Součástí ovládání adaptivního tempomatu jsou obvykle tlačítka pro nastavení odstupu, ať už na páčce nebo na volantu. 

Bezklíčové odemykání (15 %)

Bezklíčový přístup do vozu je dnes velmi žádaným komfortním prvkem výbavy. Například majitelé vozů Toyota jsou na něj zvyklí i v těch nejmenších modelech. U mnoha jiných výrobců nicméně „bezklíč“ takovou samozřejmostí není. Někteří jej nabízejí jen v rámci vyšších stupňů výbavy, zatímco u prémiových značek se za něj mnohdy musí samostatně připlácet i v těch největších a nejluxusnějších modelech. A právě v případě prémiových značek prodejci přítomnost bezklíčového odemykání velmi často slibují i tehdy, když první majitel nabízeného vozu tuto položku neobjednal. 

Okenní rolety (12 %)

V tomto případě se nemusí jednat ani tak o zlý úmysl samotného prodejce jako o nedostatek oblíbených zahraničních inzertních serverů. Protože některé z nich neuvádějí ve výčtu položek výbavy zatmavená boční okna od B-sloupku dozadu, prodejci při zadávání inzerátu v takových případech často zvolí položku „okenní rolety“. (Ne ve všech jazycích je rozdíl mezi oběma možnostmi tak zřejmý jako v češtině). Pro někoho může jít o relativně nepodstatný detail, v případě zákazníků s malými dětmi však roletky často bývají žádanou výbavou. Pokud okenní rolety na fotografiích v inzerátu nevidíte, chtějte po prodávajícím, aby jejich přítomnost doložil. 

Druhá sada kol (10 %)

Z inzerátů by se někdy mohlo zdát, že druhá sada kol, obvykle se zimními pneumatikami, je u ojetin téměř samozřejmostí. Pokud se ale zákazník o kola nehlásí, prodejce je nechá k samostatnému prodeji nebo je zájemci „nabídne“ až v rámci vyjednávání o ceně vozu. Ani pak ale nemusí být vyhráno. Nespokojte se s tím, že prodávající vám úslužně naloží kola zabalená v bílém igelitu do kufru. Nechte si je napřed ukázat a zkontrolujte, zda nejsou disky odřené a pneumatiky sjeté.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.