Pražská Jižní spojka je kritickým dopravním uzlem. Stačí malá nehoda a můžete na ní strávit i několik hodin. Často za to mohou bezohlední řidiči kamionů, kteří ignorují dopravní značení i nejvyšší povolenou rychlost
Není to ale pouze fenomén pražské Jižní spojky. Nezodpovědné a agresivní chování některých řidičů kamiónů lze vidět napříč celou republikou. Malá města, velká města, dálnice i vesnice. Tam všude se s kamióny potkáváme. Jejich řidiči mají tvrdý chleba, ale jenom díky jim si můžeme každé ráno koupit například čerstvé pečivo, zeleninu, ovoce nebo mléko.
Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6.00 do 22.00 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychleji jedoucí vozidla.
Poslanecký návrh z roku 2019 na zákaz jízdy některých vozidel v levém pruhu
Drtivá většina řidičů kamiónů s českou RZ se na silnicích chová ohleduplně a slušně. Jsou ale i výjimky, které si s dopravními předpisy hlavu zrovna nelámou. Mnohdy to pak končí i několikahodinovým zdržením třeba právě na zmíněné pražské Jižní spojce. Právě tam totiž „kamióňáci“ porušují předpisy snad nejvíce. Přitom není kam spěchat, alespoň určitě ne s kamiónem, který převáží nová auta do autosalónů. Jeden takový nás totiž včera předjížděl v tachometrových 90km/h v pruhu, kde neměl co dělat, a navíc se zakrytou RZ.
Asi největším přestupkem, který lze na silnicích u kamiónů každodenně vidět, je právě nedodržování dopravní značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ (č. B 4), resp. dopravní značky „Omezení v jízdním pruhu“ (č. IP 21), která vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů a vyjadřuje pro příslušný jízdní pruh omezení, případně nebezpečí, vyplývající z užitého symbolu příslušné svislé dopravní značky. Časté je potom také překračování nejvyšší povolené rychlosti, což v kombinaci s nepozorností řidiče a jízdě v nesprávném pruhu, bývá velmi častou příčinou nehod.
V roce 2019 uvažovala česká vláda nad plošným zákazem jízdy v levém pruhu řidičům nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg a řidičům jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 metrů. Omezení se mělo týkat pouze jízdy na dálnici a pouze v pracovních dnech od 6.00 do 22.00 hodin. Návrh zákona ale neprošel, takže se na silnicích stále můžeme potkávat s kamióny, které se předjíždějí několik kilometrů, a bohužel i s kamióny, které jedou v pruhu, ve kterém by vůbec být neměly.