Stellantis odstupuje od vodíku. Sází na zbraň, kterou většina ignoruje

Foto: Unsplash

Skupina Stellantis, čtvrtý největší výrobce automobilů na světě, se rozhodla přerušit vývoj vodíkových palivových článků. Není to ale kapitulace. Je to taktický ústup – a zároveň signál, že budoucnost alternativních pohonů bude daleko rozmanitější, než se může na první pohled zdát.


Zatímco konkurenti jako Toyota dál prosazují vodíkovou mobilitu, Stellantis přesměrovává pozornost jinam: na bioetanolové hybridy v Jižní Americe. A není to malý krok – investice ve výši 6 miliard dolarů, oznámená pod novým vedením Antonia Filosy, je největší svého druhu v regionu. Cílem je kompletní nová generace motorů, která spojí spalovací pohon s elektrifikací a umožní flexibilní provoz.

Konec vodíkového programu? Ano. Ale s rozmyslem.

Rozhodnutí ukončit vývoj vodíkových dodávek a pozastavit uvedení modelů Pro One bylo pragmatické. Infrastruktura pro vodík prakticky neexistuje, náklady jsou enormní a poptávka – minimálně u lehkých užitkových vozidel – velmi nízká. Provozní šéf pro rozšířenou Evropu Jean-Philippe Imparato to shrnul stručně: „Trh s vodíkem zůstává specializovaný. A bez ekonomické životaschopnosti nemá smysl pokračovat.“

Továrny ve Francii a Polsku, které měly vodíkové dodávky vyrábět, se přeorientují na jiné programy. Nejde tedy o úplné vyklizení pole, spíš o přerozdělení energie a zdrojů.

Biohybridy: Tichá ofenziva z Latinské Ameriky

Skutečný tah Stellantisu však přichází z opačné strany planety. V Brazílii, v městě Betim, se právě rodí globální centrum pro vývoj biohybridní technologie. Společnost zde plánuje uvést více než 40 nových modelů s různými úrovněmi elektrifikace – od klasických hybridů přes převodovky eDCT až po plug-in hybridy kombinující etanol, elektromotor a baterii.

Výhoda? Okamžitá využitelnost v regionech s rozvinutou infrastrukturou pro biopaliva. Brazílie je přirozeným testovacím prostředím a trh hladový po dostupných a ekologičtějších alternativách k čistým elektromobilům, které stále čelí cenovým i technologickým bariérám.

Globální realita: Baterky nestačí. Ale vodík taky ne.

Zatímco Čína sází na masivní BEV a Japonsko brání vodík, Stellantis ukazuje třetí cestu: důraz na regionální přizpůsobení. Není to o tom, co je nejvíc „trendy“ – ale co dává technicko-ekonomicky smysl. Vodík zatím ne, biohybridy ano. Elektromobilita zůstává součástí strategie, ale bude doplňována alternativami tam, kde BEV naráží.

Zatímco se západní trhy stále točí v kruhu dotací a cenových válek, Jižní Amerika se může stát novým lídrem v oblasti praktické udržitelnosti. Stellantis si to dobře spočítal. A i když vodíkový projekt Symbio (kde drží třetinový podíl) zůstává v pozadí, firma momentálně neplánuje zvyšovat své angažmá.

Opustit vodík neznamená vzdát budoucnost

Pro investory a tržní analytiky je tento krok jasný signál: Stellantis přestává investovat do slepých uliček a soustředí se na platformy, které mohou přinést reálný návrat. Biohybridní pohony se zdají být právě tou přehlíženou „třetí možností“, která má šanci obstát tam, kde elektromobily i vodík selhávají. A jestli se tahle karta opravdu otočí, možná budeme v příštím desetiletí mluvit o Brazílii jako o nové Tesle mobility.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.