Když Stellantis letos v únoru představil svou vizi poloautonomního řízení, znělo to jako budoucnost za rohem. Nový systém STLA AutoDrive měl zvládat jízdu rychlostí až 60 km/h v režimu Hands-Free a Eyes-Off.
Technologie mířila do segmentu tzv. úrovně 3 podle klasifikace SAE, tedy podobně jako už nabízí Mercedes-Benz se svým DrivePilotem. Rozdíl oproti plně autonomnímu řízení je zásadní: řidič musí být připraven znovu převzít kontrolu, většinou do deseti sekund. Přesto šlo o ambiciózní krok, který měl Stellantis katapultovat do čela technologického závodu.
Od velkých plánů k tvrdé realitě
Na prezentaci zněla slova líbivě. „Pomáhat řidičům co nejlépe využít jejich čas je prioritou,“ zdůrazňoval tehdy technologický ředitel Ned Curic. AutoDrive měl být vlajkovým projektem, který se dá snadno monetizovat jako drahý příplatek nebo součást předplatného.
Jenže podle informací agentury Reuters se karta otočila. Tři na sobě nezávislé zdroje potvrdily, že program je nyní pozastaven. Důvod? Kombinace vysokých nákladů, technologických překážek a nejisté poptávky zákazníků.
Stellantis sice oficiálně tvrdí, že technologie je připravená, ale nikdy se nedostala do sériové výroby. „Na trhu je v současnosti omezená poptávka po úrovni 3,“ uvedl mluvčí koncernu. Nezní to však jako plánované spuštění, spíš jako elegantní odložení na neurčito.
Změna kurzu pod novým vedením
AutoDrive byl srdcovým projektem bývalého šéfa Carlose Tavarese, odvolaného koncem roku 2024. Jeho nástupce Antonio Filosa zjevně směřuje priority jinam. Přitom Stellantis ještě v roce 2022 koupil startup aiMotive, aby vývoj urychlil.
AutoDrive měl být součástí širší platformy „STLA ABC“: kromě samotného systému řízení zahrnovala i elektrickou architekturu Brain a software SmartCockpit. Teď se ale zdá, že alespoň první část této skládačky uvízla na mrtvém bodě.