Šéf automobilového gigantu Stellantis podpořil německou vládu v jejím úsilí zmírnit připravované emisní předpisy EU, které mají od roku 2035 fakticky vyžadovat pouze vozy s nulovými emisemi.
Stellantis vítá německou iniciativu
Podle zprávy agentury Reuters z 1. prosince Stellantis — mateřská skupina značek jako Jeep, Dodge, Ram, Fiat, Peugeot či Opel — podpořil návrh Berlína na úpravu přísných emisních požadavků, které mají v Evropě platit během příští dekády.
„Vítáme podporu německé vlády pro revize evropských předpisů,“ uvedl CEO Stellantisu Antonio Filosa. Podle něj kancléř pouze zopakoval požadavky, které dříve vznesla evropská automobilová asociace ACEA — a ty jsou podle Filosy „nezbytné k tomu, aby se evropský automobilový sektor vrátil k růstu“. Dodal, že ke zvýšení poptávky v regionu jsou potřeba „rychlá a jednoznačná opatření“.
Podpora přišla krátce poté, co předseda představenstva Stellantisu John Elkann varoval, že evropský automobilový průmysl může bez úprav regulací sklouznout k „nezvratnému poklesu“.
Německo žádá Brusel o výjimky
Evropská komise má 10. prosince přezkoumat klimatické cíle v dopravě — termín, který byl posunut kvůli tlaku automobilek. EU si dosud stanovila cíl 100% snížení emisí CO₂ u nových aut do roku 2035, což je široce interpretováno jako konec spalovacích motorů v nových vozech.
Německý kancléř Friedrich Merz však v dopise Bruselu naléhá na povolení výjimek pro některé typy elektrifikovaných aut — například plug-in hybridy, elektromobily s prodlouženým dojezdem nebo modely s „vysoce účinnými“ spalovacími motory. Německé automobilky totiž čelí slabému prodeji elektromobilů a rostoucí konkurenci z Číny.
„Požádám komisi, aby i po roce 2035 umožnila bateriovým elektromobilům využívat také spalovací motor,“ řekl Merz pro The Guardian. Podle něj je realističtější investovat do účinných hybridních systémů než trvat na stoprocentní elektrifikaci.
Stellantis není jediný – automobilky napříč Evropou volají po ústupu od roku 2035
Německo ani Stellantis nejsou první, kdo požaduje revizi unijních cílů.
Podobné kroky dříve podpořily:
-
Volkswagen a Renault,
-
italská vláda,
-
BMW, jehož CEO Oliver Zipse varoval, že povinný přechod na BEV by Evropu učinil příliš závislou na čínských bateriích.
Zipse dodal, že uvolnění cíle nulových emisí do roku 2035 by snížilo tlak na dodavatelské řetězce a umožnilo „technologicky neutrální“ přístup místo jednostranného preferování bateriových elektromobilů.