Tohle se čeští řidiči ještě nenaučili - denní svícení je pro ně stále velký problém

Foto: Jiří Soukup

Problémem není samotná funkce denního svícení, nýbrž slepá důvěra řidičů v to, že automatika rozsvítí světla vždy, když je potřeba. Především za deště a za mlhy však může jít o fatální omyl


Blíží se podzim, což s sebou přinese nejen více deštivých dnů, ale také ranní mlhy a plískanice. Takové počasí vyžaduje rozsvícená světla, ale denní svícení nepostačuje. Zatímco v zahraničí si řidiči více hlídají funkci automatického svícení a v palubním menu nastavují co nejvyšší citlivost systému, na českých silnicích se stále setkáváme s vozy, jejichž řidiči spoléhají na automatiku, ale nekontrolují, zda funguje spolehlivě.

Přispívají tomu bohužel i chybějící zelené kontrolky na palubní desce některých vozidel. Mnoho moderních vozů totiž pouze indikuje, že je zapnuta funkce automatického svícení, nicméně zda-li se rozsvítila potkávací světla či nikoliv, řidiči některých vozidel nepoznají. Je-li totiž nastavena funkce automatického svícení, kontrolky nereagují. Je to velká škoda, řidiči by totiž hned věděli, zda jim za deště svítí i zadní světla, či nikoliv.

Velmi často se tak stane, že viditelnost poklesne, ale světelný senzor osvětlení nezapne. Stane se tak klasicky za bílého dne, kdy začne například hustě pršet, padne mlha nebo mrholí. Kritický je také okamžik těsně před setměním, kdy senzor světla ještě nezapnul, ale viditelnost je již výrazně omezena. Řidič, který v takovém okamžiku spoléhá pouze na automatiku a nikoliv svůj instinkt, se tak se svým vozem stává mnohdy téměř neviditelným. Především tedy pro řidiče jedoucí za ním.

Automobilky se snaží snižováním spotřeby snižovat množství produkovaného CO2, proto mají vozy se zapnutým denním svícením zhasnutá koncová světla. Z pohledu bezpečnosti je to ale nesmysl. Mnozí odborníci proto doporučují mít potkávací světla zapnutá permanentně. Spotřebu paliva to zvýší minimálně, v krajním případě maximálně o 5 procent, ale za tu jistotu, že zadní koncové svítilny stále svítí, to rozhodně stojí.

Spoléháte se ve svém voze na automatická světla, nebo hlídáte, zda není potřeba zapnout světla manuálně? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.