Riziková kombinace problémového motoru, vysokého stáří a kilometrového nájezdu s absencí servisní historie; vozy, které jsou předmětem exekuce – to jsou nejčastější důvody, proč při výkupu v autobazarech sítě AAA AUTO odmítají nabízená auta.
Podíl odmítnutých je přitom dlouhodobě vysoký – ve výsledku celým výkupním procesem neprojde 65 procent nabídnutých aut. Vyplývá to z analýzy AURES Holdings, lídra českého sekundárního trhu, provozovatele největších sítí tuzemských autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Při výkupní proceduře v AAA AUTO hned na počátku zcela odmítáme kolem 18 procent nabízených aut, ať už kvůli na první pohled nevyhovujícímu technickému stavu nebo legislativním problémům, například s doklady,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček s tím, že důvodů pro odmítnutí existuje celá řada. „Od zatajené havárie přes masivní úniky oleje, korozi karoserie a zejména nosných částí, až po problémy s emisními systémy, tedy nefunkčními nebo záměrně ‚vykuchanými’ filtry pevných částic. Finálně odmítáme kolem 65 procent nabízených vozů,“ dodává Vaněček.
Zajímavé je, že na rozdíl od některých velkých on-line prodejců v AAA AUTO nevedou žádné „blacklisty“, tedy seznamy zakázaných aut. „Apriori se nevyhýbáme žádným vozům – protože i potenciálně problémový motor může při správném a pravidelném servisu sloužit dlouhá léta. Samozřejmě jsme extrémně opatrní, pokud nám na výkup přijede sporťák s vysokým výkonem, který má najeto spoustu kilometrů a chybí mu servisní historie, nebo vidíme, že auto je čerstvě přepsané na prodávajícího, který vypráví příběh, že auto koupil pro manželku, jíž nevyhovuje,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Prohlídka při výkupu v AAA AUTO zahrnuje důkladnou kontrolu na specializované dílně zkušenými mechaniky-výkupčími, kteří prověřují 260 parametrů – což zahrnuje například měření laku, pečlivou kontrolu koroze na podvozku, manžet, poloos, úniku provozních kapalin z motoru a převodovky, stavu komponentů brzdové soustavy, těsnost výfuku, stop po svařování či povolování šroubů na karoserii. „Následuje testovací jízda, vždy za přítomnosti klienta, načtení paměti závad v elektronické řídící jednotce, tedy diagnostika. V některých případech po dohodě se zákazníkem provádíme i kontrolu v autorizovaném servisu, například u sportovních modelů. Jako jedni z mála v bazarovém světě prověřujeme na válcích i funkčnost systému 4x4,“ přidává podrobnosti šéf „Áček“.
Jedním z důvodů pro okamžité odmítnutí vykupovaného vozu je prokazatelná manipulace s tachometrem. „Důkazy o tom je ovšem poměrně těžké získat. Fyzická kontrola tachometru je složitá – pokud je u moderních aut stav ujetých kilometrů uložen v řídících jednotkách, nacházejí se tyto údaje poměrně hluboko a klasickými diagnostikami jsou velmi špatně dostupné. Pokud však máme vážné podezření, jsme schopni nechat si provést detailní analýzu. Nejvíce využíváme různé databáze a prověřovací servery, které mají ohromná kvanta informací, úzce spolupracujeme s největšími prověřovacími společnostmi jako Cebia a CarVertical. Každopádně, co se týče četnosti výskytu stočených aut na trhu, je dnes situace daleko lepší, než například před 10 lety. Dnes taková auta vídáme jen velmi zřídka,“ říká Vaněček.
Zvláštní kapitolou jsou takzvané totální havárie – tedy auta, zničená při nehodě natolik, že pojišťovna odmítla proplatit opravu a vyplatila majiteli odškodné. Tyto vozy pak za babku skupují servisy, opravují je a prodávají jako nebourané. „Nejčastěji se to týká vozů z USA, kde je riziko extrémně vysoké, proto speciálně prověřujeme databáze amerických pojišťoven, kde jsou totální havárie evidovány,“ vysvětluje Petr Vaněček.
U každého výkupu probíhá rovněž kontrola, zda auto nebylo vytopené při záplavě či povodni. „První indicií může být nadměrná koroze podvozkových částí, jemný písek nebo prach v interiéru, zápach v autě. Prohlížíme i nenalakované díly uvnitř, jako jsou příčka pod palubní deskou, kostra sedadla, svorkovnice u elektroinstalací, hodně napoví i větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru. Pokud voda zaplaví auto do výšky nad motorový prostor, je riziko opravdu vysoké. Moderní vozy plné elektronické výbavy pak vykazují výrazně zvýšenou náchylnost k poruchám. Správně by po zatopení auta měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu vyšších desítek tisíc korun,“ přidává Vaněček s tím, že v AAA AUTO poskytují doživotní garanci vrácení peněz, pokud by se zatopený vůz přes všechna opatření dostal do prodeje.
A není to jediná záruka. „Díky pečlivému přístupu k výkupní proceduře poskytujeme doživotní záruku na legální původ vozu, současně nabízíme i pojištění Carlife až na 36 měsíců, které garantuje nejen technický stav auta, ale i stav tachometru. Poskytujeme také až 60 dní na výměnu vozu za jiné auto z naší nabídky, a to bez nutnosti uvedení důvodu výměny,“ uzavírá Petr Vaněček.