Víte co kupujete? Až 80 procent ojetin je opraveno po havárii. Většina kupujících se to ale nedozví

Foto: Jiří Soukup

Zamaskovaná dopravní nehoda, nefunkční filtr pevných částic, vadné vstřikovače nebo třeba porucha na pohonu 4x4. Drtivá většina zájemců o ojeté auto vůbec netuší, jak takovou závadu při prohlídce vozu odhalit


Skvěle zamaskovaná vážná dopravní nehoda, nefunkční filtr pevných částic, vadné vstřikovače nebo třeba porucha na pohonu 4x4. Drtivá většina zájemců o ojeté auto vůbec netuší, jak takovou závadu při prohlídce vozu odhalit. Tím spíše, když ji může mít i zánovní ojetina za půl milionu korun a se „sedmihvězdičkovým“ hodnocením. Podle společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou prohlídkou ojetých vozidel, se zájemci o ojetinu setkali v měsíci říjnu nejčastěji právě se zatajenou vážnou nehodou a s nefunkčním, případně chybějícím, filtrem pevných částic. 

Velká část našich zákazníků nebyla o technickém stavu vozidla ze strany prodávajícího dostatečně informována. Na některé závady tak při běžné prohlídce vůbec nepřišli
Martin Foltýn; CarTrax

Z kontrolovaných vozidel v síti CarTrax bylo v měsíci říjnu plných 78 % opravováno po nějaké dopravní nehodě, přičemž 66 % zájemců o nákup vozu o tom nebylo ze strany prodávajícího informováno. Podle Martina Foltýna ze společnosti CarTrax je právě zamaskovaná oprava vážné havárie pro laika velmi obtížně odhalitelná: "Je-li oprava provedena kvalitně, pozná ji skutečně pouze odborník až při fyzické prohlídce vozu.“ 

Druhým nejvážnějším problémem kontrolovaných vozidel byl nefunkční, případně chybějící, filtr pevných částic. Z kontrolovaných vozů, které měly být vybaveny filtrem DPF, mělo podle Foltýna závadu 33 % z nich. Úplně odstraněný filtr pak mělo v této skupině 7 % vozidel. Nový filtr pevných částic však může na některá vozidla stát i několik desítek tisíc korun. „Někteří dovozci proto nefunkční filtr z vozu velice sofistikovaně odstraní, což na výkonu motoru ani na spotřebě nemusí být vůbec poznat. Takový vůz ale rozhodně neprojde emisní kontrolou,“ říká Foltýn, který při prověřování ojetého vozu rozhodně doporučuje jeho napojení na diagnostiku. 

Poměrně častým problémem u ojetých vozů s pohonem 4x4 je porucha nebo celková nefunkčnost systému automatického připojování zadní nápravy. Za měsíc říjen se u vozidel se systémem elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojky objevila závada u 17 % z nich. Ani jeden ze zákazníků o závadě nevěděl. „Při běžné jízdě mimo kluzkou vozovku je pro řidiče tato závada velice těžko identifikovatelná,“ říká Foltýn, který doporučuje při nákupu vozu s automaticky přiřaditelnou zadní nápravou alespoň najet na nějaký kluzký povrch a zvenku sledovat, zda se zadní kola při prudkém rozjezdu připojí. „Je to sice laická varianta, vždy je lepší odborná kontrola, ale někdy není zbytí a i takový způsob může závadu odhalit,“ říká Foltýn. Zajímavostí je, že všechny vozy s poruchou systému 4x4 byly v cenové kategorii 300 tisíc a výše. 

Další závadou, se kterou se pracovníci CarTrax setkali, a kterou laik jen velice těžko odhalí, je závada na vstřikovačích, případně na některém z emisních systémů motoru. Vozů s podobnou závadou přijelo v říjnu do CarTrax Pointů plných 17 %. Ani jeden ze zájemců o nákup vozu opět o závadě nevěděl. „Na takovou závadu nelze při krátké zkušební jízdě bez diagnostiky v podstatě přijít,“ říká Foltýn, podle něhož se taková závada projeví až v průběhu času, případně při emisní, resp. technické kontrole. 

Zájem o ojeté vozy kvůli nedostatku těch nových enormně roste. Nabídka kvalitních ojetin však klesá, ceny naopak rostou. Do republiky se tak ve zvýšené míře opět začínají dovážet vozidla ze zahraničí. Podle Svazu  dovozců automobilů registrace dovezených ojetých osobních automobilů výrazně překonaly prodeje nových aut, a v celkovém počtu atakují poslední známé rekordní údaje z let 2006 – 2008, přičemž jejich skladba je z hlediska stáří nadále alarmující. Více než 50% je totiž starších 10 let a přes 20% je dokonce starších 15 roků. Dá se tak očekávat velmi negativní dopad na celkové stáří vozového parku v ČR, které již dnes dosahuje 15,36 roku, a také na jejich technický stav. 

Odborná prohlídka ojetého vozu je proto velmi důležitým krokem k jeho bezproblémovému nákupu. A nejde jen o prohlídku technického stavu. Auta totiž mohou mít i nějakou právní vadu. V soukromé inzerci a u různých překupníků takové riziko existuje vždy.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.