Společnost Waymo, dceřiná firma Googlu zaměřená na autonomní řízení, oznámila další zásadní krok: společně s dodavatelem Magna Automotive rozjíždí ve městě Mesa (Arizona) továrnu na přestavbu elektromobilů na robotická taxi. Je to dosud největší výrobní krok Waymo, který má výrazně rozšířit její síť samořídicích vozidel napříč USA.
Továrna v srdci Arizony
Závod o velikosti téměř 22 000 m² bude sloužit k přestavbě elektromobilů Jaguar I-Pace na plně autonomní taxi vybavená šestou generací systému Waymo Driver. Ten zahrnuje sofistikovanou sestavu lidaru, radarů, 29 kamer a výpočetní jednotku, která dokáže v reálném čase číst městské prostředí.
Waymo už dnes provozuje 1 500 vozidel I-Pace, ale s touto expanzí přidá dalších 2 000 přestavěných kusů – přestože samotný model Jaguar I-Pace už není ve výrobě. To je právě důvod, proč se továrna připravuje i na alternativní modely, jako je například Zeekr, s nímž má Waymo dlouhodobé partnerství.
Rovnou do ulic
Arizona není vybraná náhodou. Stát dlouhodobě podporuje testování i provoz autonomních vozidel a Phoenix je jedním z hlavních měst, kde Waymo běžně jezdí bez řidiče. Guvernérka Katie Hobbsová označila otevření závodu za „důkaz, že Arizona se stává technologickým centrem autonomní dopravy“.
Co je ale opravdu zajímavé? Časový rámec. Přestavěná vozidla budou schopna vyjet z továrny a do 30 minut začít vozit cestující v ulicích Phoenixu. U jiných měst (např. Miami, Atlanta nebo D.C., které jsou další na řadě) je to otázka několika hodin po převozu.
Továrna na robotická auta. Doslova
Plány nejsou malé. Výrobní zařízení má být flexibilní a schopné adaptovat autonomní systém i na další platformy – nejen na I-Pace nebo Zeekr. Postupně se zde má rozjet automatizovaná montážní linka, která umožní vyrábět „desítky tisíc autonomních vozidel ročně“. Magna dodá výrobní zázemí a inženýrskou podporu, Waymo software, senzory a finální kalibraci.
Kam tím Waymo míří?
Je to jednoznačně příprava na škálování komerčního provozu bez řidiče. V tuto chvíli působí Waymo ve Phoenixu, San Franciscu, Austinu a Los Angeles, ale s rostoucí flotilou a efektivnější výrobou se ambice přesouvají i do východních měst USA.
Z ekonomického pohledu dává investice smysl. Přestavba existujících elektromobilů (s nulovými emisemi a nižšími provozními náklady) na autonomní vozy je v tuto chvíli levnější než stavět vozidla od základu. A pokud Waymo zvládne zajistit kapacitu výroby a servisní podporu, je to konkrétní krok směrem k rozšíření robotaxi v masovém měřítku.