Ve druhém čtvrtletí bylo podle Svazu dovozců automobilů dovezeno do České republiky téměř 50 tisíc vozidel, přičemž téměř čtvrtina z nich byla starší 15 let. V mnoha případech může jít navíc o vozy poškozené záplavami.
Podle údajů SDA se jen v červnu ze zahraničí dovezlo téměř dvacet tisíc vozů. Stejný objem lze čekat i v následujících měsících, tedy až dalších 120 tisíc do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa, které v minulých týdnech na mnoha místech, včetně velkých aglomerací s hustým automobilovým provozem, sužovaly rekordní povodně. Ojetiny z podobně postižených zemí jako je Belgie a Holandsko jsou také často dovážené.
U moderních vozů plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody do výše větší než je motorový prostor. Mnoho závad pak může být i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky nebo dojde k závadám na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.
„Podle našich zkušeností se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. O to větší počet pokusů prodat je směrem na východ lze čekat,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Pečlivě by k nákupu ojetého vozu měli přistupovat i zákazníci. V kupní smlouvě by rozhodně měli požadovat ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, aby v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. „Vzhledem k situaci v Německu a Belgii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám,“ dodává Vaněček. U aut ze zahraničí se většinou jedná o individuální dovozy. Vyplatí se nekupovat auta z druhé ruky od překupníků. U takových aut pak reálně hrozí vážné problémy a s nimi spojené dodatečné náklady na opravy. Ty mohou mnohdy převýšit i cenu samotného vozu. „Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka,“ uvedl Vaněček.