Automobilový trh se stále potýká s problémy a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh. Firmy neobměňují své flotily a na trh se tak nedostávají ani nové ojetiny. Výsledkem je zdražování ojetin o desítky tisíc korun.
Trend klesající nabídky ojetých vozů pokračuje v celé střední Evropě. V září ubylo oproti srpnu letošního roku přes 4 500 ojetých vozů. V meziročním srovnání je rozdíl opravdu markantní. Zářijová nabídka se oproti loňsku propadla o více než 80 000 tisíc vozů. Ceny ojetin na trzích Viszegrádské čtyřky tak stále rostou. Střední hodnota (medián) ceny meziročně nejvíce vzrostla v Maďarsku 391 000 HUF (27 663 CZK), následuje Česko (23 000 CZK), Slovensko 790 EUR (20 162 CZK) a nejméně v Polsku o 2 900 PLN (15 944 CZK).
„Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, čímž ani firmy neobměňují své flotily a na trh se tím pádem nedostávají ani nové ojetiny,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO.
Situaci ovlivňuje i množství ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. „Oproti předcovidovému roku 2019 je dovoz stále na nižší úrovni, za prvních osm měsíců letošního roku se do Česka dovezlo o 2 324 vozů méně. Ojetiny totiž chybí po celé Evropě. V případě dovozových ojetin proto zákazníkům doporučujeme, aby byli opravdu ostražití, protože překupníci vzhledem k omezené nabídce dováží i vozy, které nejsou v dobrém technickém stavu, mají stočené tachometry nebo jsou po vážných haváriích. Jedním z největších rizik je i dovoz aut po nedávaných záplavách v Německu,“ doplňuje Vaněček.
Špatnou kvalitu některých dovážených vozů potvrzuje i Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické kontroly ojetých vozidel: „Největším problémem jsou dovezené starší vozy bez servisní historie. Tam je totiž prostor pro neférové obchodníky největší.“ Podle Foltýna je nejčastější závadou u dovážených ojetin chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic a vadný dvouhmotový setrvačník. „Takové opravy pak mohou stát i desítky tisíc korun,“ říká Foltýn.
Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia (8 025 ks, resp. 3 171 ks), v Polsku a Maďarsku Opel Astra (6 274 ks, resp. 1 664 ks). Střední hodnota stáří byla v září nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,3 roku), následuje Maďarsko (11,4 roku), Česko (10 let) a nejmladší byly vozy na Slovensku (9,9 roku). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 181 321 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 149 521 km).