Cebia: Kvůli špatné ekonomické situaci prodejců i kupujících roste u ojetin riziko podvodů

Foto: Jan Smékal

Podíl aut, která nebyla podle prodejců havarovaná, loni opět narostl, konkrétně na 99,63 procent. Podle společnosti Cebia je ale jasné, že číslo neodpovídá realitě a prodejci o poškozeních a haváriích často mlčí.


Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za rok 2020:

Trh s ojetými auty zažil v loňském roce řadu turbulencí. Kvůli koronavirovým opatřením byly na jaře a na podzim po několik týdnů zavřené provozovny autobazarů a prodej vozidel se v těchto obdobích přesunul pouze do online prostředí, což bylo pro české zákazníky něco zcela nového. V důsledku uzavření provozoven, ale také nejisté ekonomické situaci řady domácností, došlo na trhu k meziročnímu propadu počtu nabízených ojetých osobních aut o 7 %. V loňském roce se tak v Česku prodávalo zhruba 707 000 ojetých osobních vozů, meziročně o 53 000 vozů méně. Polovinu z nich tvořila auta dovezená ze zahraničí v loňském roce nebo v předešlých letech. Nejčastěji se jednalo o auta z Německa (45 %).

Za menší nabídkou ojetých vozů stály především čtyři faktory: méně dovezených aut ze zahraničí, menší zájem a možnosti lidí prodat vůz a pořídit si jiný, menší ochota firem zbavovat se stávajících vozů a vyměnit je za mladší a v neposlední řadě také propad ve výrobě nových aut, který vedl mimo jiné právě k tomu, že lidé i firmy méně vyměňovali své vozy za mladší. Počet dovezených ojetých osobních aut klesl loni meziročně o 15 %. Na trhu tak oproti loňskému roku chybělo 26 530 čerstvě dovezených vozidel. Největší ztráty utrpěl trh během jarních měsíců, zejména v dubnu, kdy se počet dovozů snížil o 53 %. Na podzim v době uzavření provozoven už sice k tak velkému poklesu nedošlo, ale i tak se v listopadu dovezlo do Česka meziročně o 20 % méně aut.

Český trh s ojetinami se meziročně propadl o 53 miliard korun, online prodej vyrostl o miliardu

Problémem však nebyly jen počty aut, ale zejména jejich kvalita a stále se zvyšující stáří. V loňském roce překonalo průměrné stáří českého vozového parku v kategorii osobních vozidel pomyslnou hranici 15 let. Průměrné stáří prodávaných aut bylo 9,5 let. Vozy, které se k nám dovážely, však vykazovaly průměrné stáří 10,7 roku, v roce 2019 to přitom bylo „jen“ 10,3 roku. Podíl dovezených aut, která byla starší 10 let, vzrostl meziročně o 2,5 procentního bodu na 54 %. Ještě ke konci září tvořil podíl takových aut 53,6 %, je tedy zřejmé, že trend dovozu čím dál starších vozidel pokračuje. Není proto překvapením, že v prosinci se k nám dovážely vozy v průměru 10,8 let staré, zatímco o rok dříve bylo jejich průměrné stáří jen 10,1 roku. Podíl aut starších 15 let stoupl loni z 19 na 22 %.

Důvodem, proč se k nám dovážela čím dál starší auta, byl nepříznivý kurz koruny, který dovozy prodražoval. Menší finanční možnosti a ochota řady lidí do auta investovat v nejisté době a možnost na voze více vydělat měly rovněž na dovoz starších aut výrazný vliv. Pravdou ale také je, že mladých aut je nejen v Česku nedostatek. A ta, která na českém trhu byla, se ve třetím kvartálu začala často vyvážet k prodeji do zahraničí.

Nestabilní byla loni také průměrná cena, za kterou se ojeté vozy nabízely. Na jaře došlo k dramatickému snížení poptávky a prodejů a během prvního pololetí se cena meziročně snížila o 7 %, tedy o 16 000 Kč na 212 000 Kč. V druhé polovině roku se obchodníci snažili prodávat vozy dráže a vynahradit si tak ušlou marži a tržby z týdnů, kdy mohli fungovat jen v online režimu, v němž však prodeje dosahovaly řádově jednotek procent. Průměrná cena prodávaných ojetých vozidel za celý loňský rok nakonec činila 229 400 Kč. Meziročně došlo k jejímu nárůstu o 2,5 %. Loni se oproti ostatním letům dařilo prodejům aut v prosinci, což nebývá tradiční jednak kvůli nastávajícím vánočním svátkům a jednak kvůli tomu, že v lednu vozy kalendářně o rok zestárnou a sníží se jejich hodnota. Otázkou je, zda se vzhledem k nastalé situaci snížení ceny v důsledku vyššího stáří projeví u vozů i letos.

Průměrně se vozy loni prodávaly 100 dní, tedy o 15 dní déle než předešlý rok. Rychleji se prodávaly vozy s tuzemským původem (84 dní) než se zahraničním (116 dní). Nejrychleji z trhu mizela auta s českým původem a benzínovým motorem (83 dní), naopak dovezená auta s benzínovým motorem stála u prodejců nejdéle (126 dní). Kvůli špatné ekonomické situaci prodejců i kupujících rostlo u ojetin riziko podvodů, a to zejména zatajených havárií a stočených tachometrů. Podíl aut, která nebyla podle prodejců havarovaná, loni opět narostl, konkrétně na 99,63 %. Je jasné, že číslo neodpovídá realitě a prodejci o poškozeních a haváriích často mlčí.

Nabízené vozy vykazovaly průměrně 162 000 najetých kilometrů, což bylo o 2,5 % více než předloni. I tak by ale vzhledem k průměrnému stáří vozů měl být skutečný průměrný počet najetých kilometrů vyšší. Stáčení tachometrů bylo i v loňském roce pomyslným elixírem mládí, který zvyšoval atraktivitu i cenu více než třetiny vozů. V důsledku uzavření provozoven a menším prodejům se loni zvýšil o 2,3 procentního bodu podíl aut, která se prodávala bez platné STK. Během delší doby prodeje pravděpodobně STK častěji vozům prošla.

Většina ojetých vozů, které se v loňském roce prodávaly, měla motor na naftu (55 %). Nejprodávanějším modelem byla opět Škoda Octavia, která svůj podíl meziročně navýšila o necelou polovinu procentního bodu na téměř 12 %.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.