Čeká nás revoluce na trhu s ojetými vozy? Podle znalců rozhodně

Foto: Auto Louda

Nedostatek kvalitních ojetin, zvyšování prodejních i výkupních cen, stavby obřích prodejních center, krachy malých autobazarů, preference úvěrování a odliv zájmu od dieselových motorů. To vše se dá podle odborníků letos očekávat na trhu s ojetinami


Loňský rok se nesl ve znamení velkého nedostatku nových automobilů, což se téměř okamžitě projevilo i na sekundárním trhu. Důvodem byla nejen krize v dodávkách čipů, ale také oceli, plastů a dalších materiálů. Pověstným posledním hřebíčkem do rakve pak bylo výrazné navýšení cen energií, které nedostatkový materiál pro výrobu vozidel ještě více zdražilo.

Ve třetím čtvrtletí loňského roku z internetové nabídky zmizelo například 30 % ročních Fábií, 48 % dvouletých Fábií a neuvěřitelných 74 % ročních modelů Škoda Karoq
Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+

Trh na vzniklou situaci reagoval v podstatě okamžitě. Začaly se zvedat nejen prodejní ceny, ale také ty výkupní. I přes vyšší ceny však začaly ojeté vozy mizet od prodejců téměř dvojnásobným tempem. To se týkalo především zánovních ojetin a tzv. „ročních vozů“, ale na prodejních plochách se dlouho neohřály ani vozy, které by jindy na svého kupce čekaly i několik týdnů. Nevyrobená auta však podle odborníků budou na trhu chybět několik dalších let, což poptávku po kvalitních ojetých vozech ještě zvýší.

Dnes je situace na trhu nových vozů tak nepříznivá, že v případě nákupu zánovního vozu nejde už pouze o ekonomickou výhodnost, ale v mnoha případech vlastně o jedinou možnost, jak se ke kvalitnímu vozu vůbec dostat
Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+

Podle odborníků na danou problematiku tak budou zánovní vozy, a to nejen v letošním roce, jednoznačným tahounem celého segmentu prodeje ojetých vozidel. Prodávat se tak budou i vozy, které doposud mnoho zájemců neoslovily. Příkladem může být například model Škoda Scala. Z trhu totiž během třetího čtvrtletí loňského roku zmizela více než polovina ročních a dvouletých modelů tohoto hatchbacku. Ubylo ale také například 74 procent ročních vozů Škoda Karoq, 55 procent dvouletých modelů Škoda Kamiq nebo 52 procent dvouletých modelů Škoda Kodiaq.

Podle expertního pohledu společnosti PwC Česká republika ze začátku října 2021 trápí automobilový průmysl na celém světě nedostatek křemíkových mikročipů, plastových granulátů a dalších komponentů, následkem čehož prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu. Podle PwC může komponentová krize, kterou nelze snadno ani rychle vyřešit, částečně přetrvat až do roku 2023.

Kvalitních ojetin vozidel tak bude výrazně ubývat a situaci nezachrání ani dovozy ojetin ze zahraničí. Tam totiž jednoznačně převládají dovozy aut starších 5 let, přičemž vozidel starších 15 je dokonce více než 22 procent. Zákazníci se navíc budou ze segmentu nových vozidel čím dál tím častěji přesouvat do segmentu zánovních ojetin, protože dodací lhůty u některých modelů a značek mohou překročit i 12 měsíců. Je proto logické, že začnou vznikat velká prodejní a servisní centra. U Vrbové Lhoty u Poděbrad by tak například během následujících dvou let měl vzniknout areál, který nemá v evropském kontextu konkurenci. Společnost Louda Auto plánuje v tomto největším evropském servisním, skladovacím a prodejním autocentru nabízet až 2 tisíce vozidel na prodejních plochách se zastřešením a další 3 tisíce aut potom na volných prodejních a skladovacích plochách.

Podle znalců automobilového trhu se bude v následujících letech také výrazně snižovat zájem o starší vozy s dieselovým motorem. „Vozy z kategorie SUV, manažerské vozy a velká rodinná auta budou i nadále poptávána s naftovým motorem, nicméně v menších vozidlech typu Škoda Fabia nebo Škoda Scala budou jednoznačně převládat benzínové motory,“ předpokládá Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zaměřuje na servisní prohlídky ojetých vozidel.

Podle předsedy Asociace autobazarů APPAA pak bude mít současná krize na automobilovém trhu ještě jeden negativní efekt: „Domnívám se, že svoji činnost bude muset ukončit až 20 procent menších prodejců, kteří současnou situaci ekonomicky neustojí.“ Podle Přikryla se tak bude prodej těch nejkvalitnějších ojetin koncentrovat především u velkých prodejců. Ti podle něj budou schopni udržet nejen kvalitu prodávaných vozů, ale také široké spektrum servisních a finančních služeb, které budou zákazníci poptávat čím dál tím častěji.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.