Evropa se bojí čínského vlivu, Čína se směje: „Obavy ze závodu CATL ve Španělsku jsou naprosto neopodstatněné“

Foto: Unsplash

Čínský gigant CATL, který ovládá téměř 38 % globálního trhu s bateriemi pro elektromobily, rozjíždí svůj další velký projekt v Evropě.


Společnost, jejíž baterie používají značky jako Tesla, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford či Nio, potvrdila, že ve španělské Zaragoze vznikne nový závod na výrobu LFP baterií – a to ve spolupráci s automobilkou Stellantis.

Továrna má být obrovská – zabere plochu o velikosti 100 fotbalových hřišť a celková investice dosáhne 4,1 miliardy eur. Výstavba začne už příští rok a provoz by měl být spuštěn koncem roku 2026. CATL zároveň přivede 2 000 čínských pracovníků, kteří se mají podílet na výstavbě a spuštění výroby.

Evropa se obává technologické závislosti

Informace, které přinesly Financial Times, vyvolaly v Bruselu i Madridu rozruch. Kritici varují, že Evropa se příliš spoléhá na čínské know-how a mohla by ztratit kontrolu nad strategickým průmyslem – bateriemi pro elektromobily. Podle FT navíc CATL neplánuje převést své technologie do Evropy, což posiluje obavy, že Čína si nechá to nejcennější doma. Deník varoval před „rostoucí technologickou závislostí Evropy“ a připomněl, že podobné obavy vedly v USA k zastavení plánovaného závodu CATL s Fordem v Michiganu v roce 2023.

Tamní projekt byl nakonec zrušen kvůli politickému tlaku a odporu odborů – i přesto, že výroba měla zahrnovat pouze montáž článků, nikoli samotnou produkci bateriových buněk.

Peking: „Západní panika je geopolitická hysterie“

Na zprávu reagovala ostře čínská státní média, konkrétně Global Times. Ta obvinila západní tisk z šíření strachu a označila obavy FT za „zcela neopodstatněné“.
Podle Pekingu jde o „geopolitickou úzkost“, která brání racionálnímu pohledu na přínosy spolupráce. „Evropa by měla vnímat příležitosti, ne šířit paniku. Projekt ve Španělsku je oboustranně výhodný a pomůže rozvoji zelených technologií na obou stranách,“ uvedl list.

CATL už Evropu dávno dobývá

Závod ve Španělsku nebude první evropskou základnou čínského giganta. CATL už provozuje továrny v německém Erfurtu (od roku 2018) a v maďarském Debrecínu (od roku 2022). Nový závod má posílit strategii „V Evropě, pro Evropu“, kterou firma představila letos na veletrhu IAA v Mnichově.

Pro Evropu jde o další krok k elektrifikaci, ale i test nezávislosti – dokáže si udržet vlastní bateriový průmysl, nebo zůstane v rukou čínských dodavatelů?

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.