Čínský gigant CATL, který ovládá téměř 38 % globálního trhu s bateriemi pro elektromobily, rozjíždí svůj další velký projekt v Evropě.
Společnost, jejíž baterie používají značky jako Tesla, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford či Nio, potvrdila, že ve španělské Zaragoze vznikne nový závod na výrobu LFP baterií – a to ve spolupráci s automobilkou Stellantis.
Továrna má být obrovská – zabere plochu o velikosti 100 fotbalových hřišť a celková investice dosáhne 4,1 miliardy eur. Výstavba začne už příští rok a provoz by měl být spuštěn koncem roku 2026. CATL zároveň přivede 2 000 čínských pracovníků, kteří se mají podílet na výstavbě a spuštění výroby.
Evropa se obává technologické závislosti
Informace, které přinesly Financial Times, vyvolaly v Bruselu i Madridu rozruch. Kritici varují, že Evropa se příliš spoléhá na čínské know-how a mohla by ztratit kontrolu nad strategickým průmyslem – bateriemi pro elektromobily. Podle FT navíc CATL neplánuje převést své technologie do Evropy, což posiluje obavy, že Čína si nechá to nejcennější doma. Deník varoval před „rostoucí technologickou závislostí Evropy“ a připomněl, že podobné obavy vedly v USA k zastavení plánovaného závodu CATL s Fordem v Michiganu v roce 2023.
Tamní projekt byl nakonec zrušen kvůli politickému tlaku a odporu odborů – i přesto, že výroba měla zahrnovat pouze montáž článků, nikoli samotnou produkci bateriových buněk.
Peking: „Západní panika je geopolitická hysterie“
Na zprávu reagovala ostře čínská státní média, konkrétně Global Times. Ta obvinila západní tisk z šíření strachu a označila obavy FT za „zcela neopodstatněné“.
Podle Pekingu jde o „geopolitickou úzkost“, která brání racionálnímu pohledu na přínosy spolupráce. „Evropa by měla vnímat příležitosti, ne šířit paniku. Projekt ve Španělsku je oboustranně výhodný a pomůže rozvoji zelených technologií na obou stranách,“ uvedl list.
CATL už Evropu dávno dobývá
Závod ve Španělsku nebude první evropskou základnou čínského giganta. CATL už provozuje továrny v německém Erfurtu (od roku 2018) a v maďarském Debrecínu (od roku 2022). Nový závod má posílit strategii „V Evropě, pro Evropu“, kterou firma představila letos na veletrhu IAA v Mnichově.
Pro Evropu jde o další krok k elektrifikaci, ale i test nezávislosti – dokáže si udržet vlastní bateriový průmysl, nebo zůstane v rukou čínských dodavatelů?