Evropská unie zakáže prodej aut se spalovacím motorem. Dopady opatření budou brutální

Foto: David Žídek

Auta se asi velmi brzo stanou mnohem luxusnějším zbožím, než jsou doposud. Snaha EU o snížení emisí CO2 o 55 procent do roku 2030 totiž vede bruselské úředníky k rozhodnutím, která budou mít na spotřebitele drtivý dopad.


Evropská komise zveřejnila balíček Fit for 55, který obsahuje širokou škálu návrhů, které by měly umožnit snížení emisí o 55 % do roku 2030 a učinit EU klimaticky neutrální do roku 2050. Jedním z opatření je i zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem, což nejen mezi motoristickou veřejností vzbudilo velké emoce. Čím se tedy bude po roce 2035 jezdit? Budou auta se spalovacím motorem vzácným a žádaným zbožím?

Tím, kdo dopady balíčku Fit for 55 zaplatí, budou jednoznačně spotřebitelé. Ti si připlatí za cenu zboží
Vojtěch Hromíř; Generální tajemník ČESMAD Bohemia

Podle názoru Mezinárodní unie silniční dopravy IRU i Sdružení ČESMAD Bohemia, se Komise příliš soustředí na vozidla s nulovými emisemi a nedostatečně zohledňuje přechodné období vedoucí k tomuto cíli. Většina opatření je primárně zaměřena na podporu elektrifikace a používání vodíku, ale tyto technologie nejsou v krátkodobém horizontu připravené pro běžné použití v komerční silniční dopravě.

A nejsou připravené ani pro koncové zákazníky. V některých zemích, Českou republiku bohužel nevyjímaje, je například dobíjecí infrastruktura naprosto nedostatečná. Představa, že se od roku 2035 budou prodávat pouze elektromobily nebo hybridy, je z dnešního pohledu poněkud nereálná. Každý nemůže dobíjet doma, obyvatelé měst zase nemohou spoléhat pouze na dobíjecí stanice u nákupních center nebo fastfoodových řetězců.

Reálný život s elektromobilem vyžaduje velkou změnu ve vnímání automobilu a ne každý bude ochoten takovou změnu podstoupit. Nezanedbatelným faktorem není ani cena elektrických aut a hybridů. Pod milión korun jich lze pořídit jenom pár a do roku 2035 se to asi příliš nezmění. Tím spíše, že v ČR je nejžádanější cenová kategorie u nových vozů do cca 500 tisíc korun.

A je tady také filozofická otázka „Kam s ním“? Tedy, kam s použitou, resp. nefunkční baterií? Je úplně jedno, jestli někdo tvrdí, že baterie vydrží pět, osm nebo dvanáct let. Jednou prostě nastane čas, kdy bude potřeba nefunkční baterii zlikvidovat. A budeme-li hodnotu emisí měřit po celou dobu života elektromobilu, likvidace starých baterií jistě posune vnímání elektromobilů jako vozidel s nulovými emisemi. Nejen výroba elektrické energie, nutné k dobíjení EV, ale také likvidace starých baterií možná zatíží naše životní prostředí mnohem více, než provoz současných moderních vozidel se spalovacím motorem.

Jaký máte názor na návrh EU zakázat prodej vozidel se spalovacím motorem? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.