Gréta asi pláče, ale zdá se, že nafta pod kapotou je nesmrtelná

Foto: Jan Smékal

Konec spalovacích motorů a těch dieselových obzvlášť? Ani omylem. Nafta a benzín z trhu jen tak nezmizí. Největšími fanoušky nafťáků jsou stále firemní zákazníci. Grétě navzdory.


Švédská klimatická aktivistka Greta Thunberg radost asi mít nebude, ale příklon k elektromobilitě se v Česku zatím nekoná. V prodejích stále vede benzín a nafta a nezdá se, že by to v nejbližší době mělo být jinak. Podle analýzy prodejních výsledků skupiny AURES Holdings si totiž plných 65 % firemních zákazníků kupuje automobily v dieselu, přitom fyzické osoby volí toto palivo u svých aut ve 46 % případů a živnostníci dokonce ve 38 %. 

Přestože vývoj cen pohonných hmot i tlak na ochranu životního prostředí tlačí na celou společnost snižovat poptávku po dieselových automobilech, poptávka po nich neklesá takovým tempem. V případě firemních zákazníků si kupuje 65 % z nich právě nafťáky. Za posledních šest let to je přitom pokles minimální, a to o jen o 6,5 procentního bodů. Přitom u živnostníků je pokles  poptávky dokonce o 11,5 % na 38,3 %. 

„Nárůst cen paliv zvýšil tlak na sekundární trh a snížil poptávku po dieselových automobilech, a to nejvíce vloni se začátkem války na Ukrajině. V letošním roce u všech typů zákazníků poptávka opět klesá, ale již jen opravdu mírně. A to i díky tomu, že se ceny paliv opět ustálily a naftu lze v současnosti koupit levněji než natural,“ upozornil Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Nejvěrnější stejnému druhu paliva jsou běžní zákazníci, kteří si naftový vůz pořizují jen letos ve 46,1 %, a v průběhu posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta. 

U firem a živnostníků je změna preferencí, co se paliv týče, výraznější. Největší pokles poptávky po nafťácích je u živnostníků, u kterých v loňském roce klesla poptávka meziročně o čtyři procentní body na 40 %. Letos je za první čtvrtletí již na 38,3 %. „Přestože je tlak na zvýšení poptávky po hybridech a elektromobilech, živnostníci na sekundárním trhu stále více upřednostňují benzínové vozy, které si pořizují z 61,1 %,“  doplnil Petr Vaněček. Živnostníci rozhodně nejsou nejméně náročnou skupinou zákazníků. Na jednu stranu pohon na všechna čtyři kola volí jen 16 % z nich, na druhou 42,7 % z nich vybírá auta s automatickou převodovkou. Tato skupina zákazníků nejčastěji kupuje kombíky (27,8 %) a SUV (26,1 %). 29 % upřednostňuje vozy značky Škoda, 13,2 % Volkswagen a 7,8 % Ford. Nejprodávanějšími modely letošního roku jsou Škoda Octavia (8,9 %), Škoda Superb (7,1 %) a Škoda Kodiaq (5,2 %).

Největšími fanoušky nafťáků jsou firemní zákazníci, kteří si tento typ vozu pořizují v 64,7 % případech. Oproti loňsku, kdy se poptávka vlivem nárůstu cen paliv snížila nejvýrazněji, přitom poptávka naopak mírně vzrostla. „I přes občasné výkyvy v cenách paliv, považují firemní zákazníci dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. I proto že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů,“ upřesnil Vaněček. 

U firemních zákazníků došlo v průběhu let také o nejnižší snížení zájmu o tento druh paliva, a to za posledních šest let jen o šest a půl procenta. Oproti loňsku naopak poptávka opět mírně stoupla. Podobně jako živnostníci není ani tato skupina zákazníků AAA AUTO výrazným uživatelem pohonu na všechny čtyři kola, ale naopak ze 42,9 % kupují auta s automatickou převodovkou. Firmy si letos nejčastěji pořizují hatchbacky (26,6 %), a to právě z důvodu úspornějších provozních nákladů. Kombíky jsou stejně jako vloni druhým nejprodávanějším typem vozu (24,1 %). SUV se u firemní klientely sesunula z loňského prvenství na třetí místo (22,4 %), ale v průběhu roku lze očekávat, že poptávka po nich opět stoupne. Nejprodávanější jsou jako u živnostníků Škodovky, jen s trochu jinými modely - Fabia (10,3 %), Škoda Octavia (5,8 %) a Škoda Superb (3,8 %). 

Preferujete benzínový, nebo naftový motor? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.