Výroba osobních vozidel v Čechách zaznamenala nejprudší pokles v novodobé historii

Foto: Jiří Soukup

Pandemie spojená s onemocněním Covid-19 udělala pořádný "zásek" do výkonu českého automobilového odvětví. Pokles ve výrobě byl nejprudší v novodobé historii a vrátil výrobní čísla až do roku 2014


Komplikace spojené s pandemií koronaviru zapříčinily výrazný pokles produkce vozidel v České republice. Celkově bylo v roce 2020 vyrobeno 1 186 151 všech druhů silničních vozidel (- 18,8 %). Produkce motorových vozidel se meziročně snížila na 1 159 704 kusů (- 19,2 %), podařilo se však udržet objem výroby přípojných vozidel, kterých bylo vyrobeno 26 447 ks (+ 0,8 %). Nejvýznamnější segment výroby - osobní vozidla - zaznamenal nejprudší pokles v novodobé historii a objemem produkce se vrátil na úroveň roku 2014. 

Všichni bez výjimky jsme byli konfrontováni se situací, která v naší novodobé historii nemá obdoby
Bohdan Wojnar, Prezident Sdružení automobilového průmyslu

Peugeot začíná navzdory uzavřené ekonomice šlapat na paty dosavadním leaderům českého trhu
Zvednutá Škoda Octavia Scout si s 200 koníky pod kapotou dovolí v terénu docela hodně

Uplynulý rok byl pro většinu společností v českém i celosvětovém autoprůmyslu velmi složitý. Všichni bez výjimky jsme byli konfrontováni se situací, která v naší novodobé historii nemá obdoby. I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali. Obdivuhodná byla výkonnost některých tradičních výrobců v segmentech mimo osobní vozy. Ale ocenit je nutné i konkurenceschopnost výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu,“ hodnotí rok 2020 prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. „Jakkoli je před námi nadále velká nejistota ohledně dalšího epidemiologického a ekonomického vývoje, český automobilový průmysl zůstává klíčovým odvětvím tuzemského hospodářství, významným zaměstnavatelem a nakonec i štědrým přispěvatelem do státní pokladny,“ dodává Wojnar. 

I přes potíže způsobené probíhající pandemií firmy autoprůmyslu nepolevují v transformačních změnách. „Výzvy v podobě snižování emisí a zvyšování bezpečnosti vozidel přinášejí o to větší tlak na zvyšování efektivity výroby. Aby si český autoprůmysl zachoval své dominantní postavení na globálním trhu, je naším společným úkolem se zástupci státu podpořit za pomoci nových národních i evropských fondů investice do rozvoje firem, digitalizace a automatizace, infrastruktury, vědy a výzkumu,“ doplňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. 

Tuzemští výrobci osobních automobilů vyrobili celkem 1 152 901 vozů, tedy o 274 662 ks méně než v roce 2019. Výroba osobních automobilů tvořila hlavní část objemu vyrobených motorových vozidel, zároveň byla ale segmentem s druhým největším meziročním poklesem. Důvodem toho byl výrazný propad poptávky na hlavních exportních trzích. Největší podíl na celkové produkci si zachovala ŠKODA AUTO s 65,0 %, následuje Hyundai s 20,7 %, třetí TPCA má podíl 14,3 %. 

ŠKODA AUTO ve svých českých závodech vyrobila 749 579 automobilů, tedy o 17,4 % méně než v roce 2019. Ke zmírnění dopadů přispělo zvýšení jejího tržního podílu na trzích EU, růst odbytu v Rusku nebo Turecku. „V loňském roce vyrobila společnost ŠKODA AUTO v českých výrobních závodech přibližně 750 tisíc vozů. Toto číslo je zejména s ohledem na pětitýdenní přerušení výroby během první vlny pandemie koronaviru na jaře uplynulého roku pro automobilku velký úspěch. Všem zaměstnankyním a zaměstnancům patří obrovský dík za toto společně vynaložené úsilí,“ zhodnotil situaci Tomáš Kotera, vedoucí Komunikace podniku & interní komunikace společnosti ŠKODA AUTO. 

V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) bylo vloni vyrobeno celkem 238 750 vozidel (- 22,9 %). “Důsledky pandemie koronaviru se nevyhnuly ani naší společnosti a výsledná produkce je tak o 21 % nižší, než byl původní plán. Přesto se nám v roce 2020 podařilo dosáhnout řady úspěchů – v březnu jsme zahájili výrobu modelu Kona Electric, prvního elektromobilu nové generace vyráběného v ČR, od října sjíždí z našich linek zcela nová generace Tucsonu s revolučním designem, a faceliftu se dočkal i model i30. Díky kompletně inovované modelové řadě máme skvělou příležitost zvládnout aktuální výzvy a zajistit opětovný růst,“ uvedl k výsledkům tiskový mluvčí HMMC Petr Michník. 

Výrobu v kolínském závodě TPCA poznamenala v roce 2020 také příprava rozšíření závodu. Vyrobeno bylo 164 572 vozidel (- 21,7 %). "Výrobní plán roku 2020 byl od začátku s ohledem na plánované změny připraven na výrobu více než 184 tisíc automobilů. S ohledem na opatření nejen v ČR ale i zemích EU jsme na jaře přišli o více jak 41 tisíc vozů. Zároveň nebylo možné instalovat nové zařízení a linky z investice více jak 4 miliardy korun. Druhá půlka roku byla však z pohledu výroby tažena zvýšenou poptávkou po vozech z naší produkce. Celkově více než 164 tisíc vozidel tak znamená pokles oproti původním plánům jen o 10,7 %. Navíc se nám podařilo dohnat plán instalací zařízení a výstavby nových budov,“ poznamenal Tomáš Paroubek, PR & Corporate Affairs Manager společnosti Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ), která je novým vlastníkem kolínského závodu. 

Na český trh dodalo trio výrobců celkem 97 298 automobilů (- 11,7 %), tuzemská produkce se tak i v roce 2020 podílela téměř z poloviny na registracích nových osobních vozidel. Tradičně silný export poklesl v návaznosti na poptávku na největších trzích o 19,9 %. Automobilky na zahraniční trhy dodaly celkem 1 058 243 vozů. 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.