Kanada zakáže do roku 2035 prodej nových osobních a menších nákladních vozidel se spalovacími motory. Velká Británie tak chce učinit dokonce už do roku 2030. Svoje „spalováky“ tak schovejte do garáží. Budou vzácné.
Kanada zakáže prodej nových osobních automobilů a lehkých nákladních vozidel se spalovacími motory už od roku 2035, a to hlavně kvůli snaze dosáhnout nulových emisí v celé zemi do roku 2050. Podle prohlášení kanadské vlády lze od roku 2035 prodávat pouze osobní a nákladní automobily s nulovými emisemi a dodává, že stanoví i průběžné cíle pro roky 2025 a 2030.
Bude zajímavé sledovat, jak se tyto ambiciózní plány podaří plnit. Zdá se totiž, že politici vůbec nereflektují vůli, resp. nevůli běžných občanů kupovat, resp. nekupovat elektrická auta. Pro většinu populace jsou totiž tyto vozy nejen drahé, ale také nepraktické z hlediska dobíjecí infrastruktury. Navíc, jestliže se například v Kanadě prodá ročně cca 1,7 milionu vozidel, bude velmi zajímavé sledovat, jak do roku 2035 vybudují Kanaďané pro takové množství vozidel fungující dobíjecí infrastrukturu, která bude bezemisní v celém svém řetězci. Kdo navíc kdy byl v Kanadě, musí mu být jasné, že vybudovat dostatečnou síť dobíjecích stanic například v Britské Kolumbii je, z dnešního pohledu, téměř nemožné. Ale kdo ví, třeba se místní obyvatelé těší na to, až se budou se svými pickupy prodírat metrovými závějemi k jediné nabíječce v okruhu 100 mil…
Zavázali jsme se sladit cíle prodeje vozidel s nulovými emisemi v Kanadě s cíli nejambicióznějších severoamerických jurisdikcí,“ uvedl ve svém prohlášení ministr životního prostředí Jonathan Wilkinson. Británie loni prohlásila, že od roku 2030 zakáže vozidla se spalovacím motorem, zatímco Spojené státy zatím neurčily datum. Kalifornie, největší americký automobilový trh, v loňském roce uvedla, že od roku 2035 přejde na elektrická vozidla, kanadská provincie Quebec si stanovila stejný cíl.
„Kanada nemůže dosáhnout těchto cílů v oblasti skleníkových plynů, pokud nebudou omezeny emise z automobilů, SUV a pickupů, které v současné době rostou,“ uvedl Keith Brooks, programový ředitel advokátní skupiny Environmental Defense. Brooks také uvedl, že pouze 3,5 % vozidel prodávaných v Kanadě jsou na elektrický pohon a že vláda musí udělat více pro podporu trhu s vozy s nulovými emisemi.
Jaký máte názor na zákaz spalovacích motorů? Napište nám do diskuze