Kandidát na vtip roku. Česko má prý jednu z nejhustších sítí nabíjecích stanic v Evropě

Foto: Jiří Soukup

Česko mělo podle Asociace ACEA v roce 2020 jednu z nejhorších dobíjecích infrastruktur v Evropě. Teď ji má podle jiné analýzy nejlepší. Je v tom ale malý trik. Jde totiž o přepočet na počet elektromobilů.


Jak docílit toho, abyste například o značce Ferrari mohli říci, že to je nejprodávanější automobil v České republice? Stačí dát prodejní výsledky značky do korelace například se zákazníky, kteří už v garáži jedno Ferrari mají. Pak budete moci napsat tiskovou zprávu s titulkem, že Ferrari je nejprodávanější značka automobilů v Česku. U zákazníků, kteří už jedno Ferrari mají v garáži.

Podobně koncipovanou tiskovou zprávu jsme nedávno obdrželi. Hovoří o tom, že Česká republika výrazně pokročila v rozvoji nabíjecí infrastruktury pro elektromobily a dnes má v Evropě jednu z nejhustších sítí veřejných nabíjecích stanic ve vztahu k počtu nově registrovaných elektrických vozů. Těch ale u nás v porovnání s ostatními zeměmi jezdí stále málo. Zpráva je výsledkem analýzy EV Readiness Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan.

Komplexní studie posuzovala aktuální stav ve 22 evropských státech. Index je založen na třech ukazatelích: na velikosti trhu elektrických automobilů, na rozvinutosti nabíjecí infrastruktury a také na výši celkových nákladů na vlastnictví a provoz elektrických aut v každé zemi.

V Česku loni připadlo 6,26 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektromobily v daném roce. To je výrazně vyšší údaj, než jaký průzkum zaznamenal ve většině sledovaných zemí. Například v Rakousku analýza vykázala 4,93 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektrické vozy, v Německu 1,16 a ve Francii 3,65. Z tohoto pohledu disponuje nejrobustnější sítí Nizozemsko, kde poměr vychází na 12,64.

Zpráva naštěstí velmi objektivně připouští, že velmi dobrý výsledek v České republice je dán nízkým počtem registrovaných elektrických vozidel. V roce 2022 u nás bylo registrováno 7455 elektromobilů včetně plug-in hybridů. Pro porovnání: v Rakousko jich bylo 47 447, v Německu 833 487, ve Francii 329 669, v Nizozemsku 107 906, v Polsku 20 998 a v Maďarsku 9584, nižší počet nově registrovaných elektrických aut nahlásilo jenom Slovensko (2947).

Současný trend poměrně rychlého navyšování počtu nabíjecích stanic je třeba zachovat. Počet elektromobilů bude u nás v příštích letech dynamicky narůstat a dnešní kapacity by potřeby řidičů nedokázaly pokrýt. Pozitivní zprávou v této souvislosti je, že vláda navzdory napjatým veřejným rozpočtům plánuje významné investice do nabíjecí infrastruktury,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

Průzkum potvrdil zlepšení České republiky i v několika dalších parametrech. Oproti většině evropských zemí u nás došlo k meziročnímu snížení celkových nákladů (TCO) na elektromobily. Je to způsobeno zejména tím, že v loňském roce vstoupily v platnost nové vládní pobídky na nákup elektromobilů určené pro veřejný sektor, vedle toho stát nabízí dotace na instalaci domácích nabíjecích stanic pro soukromé žadatele. Meziroční zatraktivnění finančních podmínek pro pořízení elektromobilů oznámily v loňském roce kromě Česka už jenom Rakousko a Itálie.

Celkové náklady na provoz čistě elektrického vozidla jsou u nás přesto citelně vyšší než výdaje na provoz srovnatelného benzinového vozu, a to o 20 %. To je vůbec nejvyšší zaznamenaný rozdíl v neprospěch elektrického modelu. Ve 13 z 22 států  naopak celkové náklady na elektromobil vycházejí nižší než na benzinový vůz,“ upozorňuje Martin Brix.

Výdaje na elektřinu při jízdě čistým elektromobilem s průměrnou spotřebou 18 kWh na 100 kilometrů autoři studie v České republice vyčíslili na 7,81 eura (184 korun). Nejméně za elektřinu zaplatí Maďaři (4,34 eura na 100 km), Rumuni (4,66 eura) a Norové (4,94 eura), naopak nejvíce Italové (12,75 eura).

Ve srovnání s loňským průzkumem vzrostla podle LeasePlanu v Evropě celková připravenost na elektromobilitu o 12 %. Vyspělost trhu s elektrickými vozy se zvýšila o 19 %, což odráží vyšší podíl elektromobilů na prodejích nových aut. Výrazně, o 43 %, se rozšířila nabíjecí infrastruktura.

Přestože jsou elektrická vozidla ve většině evropských zemí stále dostupnější v porovnání se srovnatelnými konvenčními vozidly, výše celkových nákladů (TCO) se u elektrických vozidel mírně zvýšila, a to o 6 %. Způsobily to hlavně rostoucí ceny energií v roce 2022.

Už potřetí za sebou se na prvním místě celkového žebříčku analýzy EV Readiness Index umístilo Norsko, a to navzdory faktu, že v této zemi, kde se elektrické vozy loni podílely na nových registracích 89 %, začali ustupovat od politiky štědrých vládních pobídek. Druhou příčku obhájilo Nizozemsko. Následuje skupina zemí s minimálními rozdíly v celkovém skóre, které se rychle dotahují na premianty. Jde o Velkou Británii, Rakousko, Švédsko, Lucembursko, Belgii, Dánsko a Finsko.

Česká republika patří tradičně k zemím, které se v celkovém hodnocení umísťují na spodních příčkách. Tentokrát skončila i přes objektivní zlepšení na předposledním místě, těsně za Slovenskem a před posledním Polskem.

Jak se na zprávu o tom, že Česká republika má, s ohledem na počet registrovaných EV vozidel, nejhustší síť dobíjecích stanic v Evropě, díváte? Napište nám do diskuze, případně pošlete článek někomu, o kom si myslíte, že by ho mohl zajímat.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.