Elektrická mobilita v Evropě se dál zahušťuje – a to i v segmentu cenově dostupných městských vozů. Nissan plánuje vstoupit do této kategorie s vlastním malým elektromobilem, postaveným na platformě nové generace Renault Twingo EV. Novinka má konkurovat nejen Dacii Spring, ale také čínským dovozům, na které nyní míří zvýšená cla.
Městská EV trojčata: Twingo, Spring a nově i Nissan
Na novém projektu spolupracují tři značky spadající pod alianci Renault-Nissan-Mitsubishi. Po nedávném odhalení vývoje nové generace Dacie Spring a přepracovaného Renaultu Twingo se nyní ukazuje, že i Nissan chystá vlastní verzi městského elektromobilu – s důrazem na evropskou výrobu a rychlé uvedení na trh.
Zatímco Renault zůstane věrný ikonickému hatchbackovému stylu Twinga, Nissan zvolí více crossoverové pojetí – podobně jako Dacia. Výsledkem bude pravděpodobně kompaktní mini-SUV připomínající zmenšeninu aktuálního Nissanu Leaf.
Odpověď na cla i poptávku po dostupných EV
Důvodem rychlého vývoje – jen 18 měsíců od návrhu k výrobě – jsou především cla na čínská elektrická vozidla dovážená do EU. Původně zvažovaný model výroby v Číně (například odvozený od Dongfeng Nammi 01) tak Nissan zřejmě opustil ve prospěch spolupráce s Renaultem a evropské výroby.
Všechny tři modely – Twingo, Spring a Nissan EV – se pravděpodobně budou montovat ve slovinské továrně Renaultu, která se připravuje na velkoobjemovou produkci městských elektromobilů s nízkou cenou a jednoduchou technikou.
Dojezd, technika a ceny: co zatím víme
Technické detaily zatím nejsou potvrzené, ale očekává se sdílená platforma, baterie i pohonné ústrojí. To znamená pravděpodobně menší baterii s reálným dojezdem kolem 200–250 km, ideální pro městské prostředí. Nabíjení by mělo být omezeno na AC a základní DC výkon, opět s důrazem na nízkou cenu.
Odhadované ceny:
-
Renault Twingo EV: od cca 20 000 €
-
Dacia Spring EV: od cca 18 000 €
-
Nissan EV: očekává se někde mezi těmito částkami
Premiéry už v roce 2026
Všechny tři modely mají být představeny do konce roku 2026, čímž vznikne zcela nová konkurence v segmentu, který má za cíl přivést masy k elektromobilitě. Pokud plány vyjdou, bude to znamenat klíčový milník pro evropský přechod k dostupné elektrické mobilitě – a také pro samotný Nissan, který v posledních letech hledal nový směr v oblasti EV mimo segment kompaktních hatchbacků.